Dinsdag 30 mei 2017, Onverwachte pech, Balans van bijna 18.000 km motorreis, kosten, wetenswaardighe

30 mei 2017 - Toulouse, Frankrijk

Dinsdag 30 mei, onverwacht deffect; Balans van bijna 18.000 km op motorreis, Kosten, wetenswaardigheden, spullen en tips.

Zoals het kopje al laat zien: ik heb in totaal bijna 18.000 kilometer gereden. Dit is best veel.

Hier onder wetenswaardigheden en kosten.

Banden:

éen set banden Heidenau Scout na 13.000 km vervangen, 85 % à 90 % versleten, er is 15000km mee te halen en dat is extreem veel voor een band die echt heel veel voor zijn kiezen heeft gehad.Goed spul dus. 220€.

Daarna continental TKC80 cross banden (noppen profiel), Na 4500km 100% versleten. Goed voor zijn off-road kwaliteiten, maar verder helemaal niet! 312€

Benzine:

het verbruik ligt gemiddeld op practisch 1:20 of zoals wij in frankrijk zeggen, 5 liter verbruik per 100 kilometer. Een totaal verbruik van ongeveer 900 liter voor een bedrag van ca 1.000 €.

Het verbruik liep van ongeveer 1:14 bij sterke tegenwind in de Sahara (Marokko en Mauretanië) bij  80 à 110 km/u tot tegen de 1:30 in Senegal, de Guinées, Mali en Sierra Leone bij 25 à 70 km / uur.

Octaangehalte problematiek

De motor regelt dat allemaal vanzelf, even lastig starten en rijden maar weer. Super handig!

Wel verbrand de katalysator met loodhoudende benzine maar dat merk je niet echt.

Pech

Een electronisch probleem van een papillon (klep) dat al eerder in Frankrijk naar voren was gekomen. Het lost zichzelf op, maar BMW prefereert een onderdeel te vervangen een klep voor de toelating van lucht bij de inspuiting). Dit is niet gebeurd, want nooit aangekomen in Marocco. Ik heb daarna probleemloos nog 4000 km gereden, nu buigt BMW france cliënten service zich over het probleem om onnodige kosten te voorkomen.

Lekke banden:

3 stuks, 2 banden off road, voor en achter tegelijk, en een keer in de stad een schroef in de band waarbij deze niet eens leegliep!

Minder goed functioneren van schakelaars

door vuil en zand, heeft zich vanzelf opgelost, idem het stuurslot. Geef zand de tijd en het keert terug naar de aarde! De schakelaars heb ik enkele malen aan de buitenzijde goed schoon gemaakt om te voorkomen dat er meer vettige tro naar binnen zou gaan. Dat hielp prima. Ook een beetje WD 40 erop en erin spuiten hielp erg goed!

Eigenlijk dus peanuts voor zo'n lange rit in zware omstandigheden.

Update: speling bij de voorvork / stuur:

Voor de technici van de dealer was de diagnose erg snel gesteld: de schokbreker onder het balhoofd was lek! Hij veert dus uitsluitend op de veer en wordt niet meer gedempt. Raar omdat ik vaak heb gekeken en enkele dagen terug nog alles heb schoon-gemaakt zonder enig oliespoor, nu wel dus. De boel wordt vervangen onder garantie. Dit is ook een electronisch verhaal, want de demping wordt geheel electronisch geregeld. Normaal een grapje van zo'n 1.000€.

Misschien ergens een (te) diepe kuil?

Bagage

Te veel te uitgebreid, Ik heb twee grote aluminimum koffers van Touratech, één grote zak van 70 liter van 'enduristan' voor mijn crosslaarzen, en een Ortlieb tas voor al het kampeermateriaal bij me. Hierin allerlei kleine waterdichte zakken van oa see to summit. Super handig om alles mooi te stauwen en te compartimenteren.

Kosten:

Reizen per potor is niet goedkoop, althans vooral de motor en de voorbereidingen spelen een cruciale rol. Ook de keuze kamperen of niet beïnvloed het budget.

Ik heb grote moeite gehad voor vertrek om er achter te komen hoeveel reizen per motor kost! Het lijkt bijna een soort tabu, er wordt niet over gesproken! En dit terwijl er mensen zijn die gerust jaren reizen (wellicht erfenisjes of verkoop huis of bedrijf). Maar je hoort het zelden. Erg jammer want zo vertrekt iedereen met vage financieële ideeën. Ik pleit voor meer openheid, uiteindelijk kan iedereen het zo invullen als hij wil!

Heel globaal kun je stellen dat kosten van hotelletjes/pensions/auberges tussen de 10 € en de 60€ bedragen, gemiddeld rond de 25 € inclusief de grote steden welke altijd duur zijn. Sla je de steden over dan kun je misschien wel dalen tot 15€ per dag gemiddeld! Eten en drinken en andere alle algemene uitgaven (was, kledingaankoop in de landen, reparaties, drie maaltijden , heel veel flessen water(!), koffie etc) zo rond de 25 € per dag, benzine 11€ per dag terwijl visa, assurantiën per land, en smeergelden ook wel in de richting van 10€ per dag komen. Per saldo dus richting 75 € per dag. Als je veel waarde hecht aan communicatie en tracking komen daar nog gauw flinke bedragen bij. Ongewild heb ik ook zo'n 200€ telefoonkosten gehad. Je moet vaak bellen onderweg om dingen te regelen, afspraken te maken (ambassades), ik werd meerdere malen door locale mensen gebeld die ik vervolgens dan 2 of 3 x terug moest bellen en die gesprekken zijn in sommige landen erg duur!

Alles hangt af van hoe, hoe lang, alleen of niet etc. Als je heel goed zoekt op internet kom je mensen tegen die het voor heel weinig uitgaven per dag doen (uitsluitend kamperen, uitsluitend zelf koken, geen lange trajecten dus weinig km's per dag, alles zo goedkoop mogelijk, oude lichte motorfiets etc. Dit zijn altijd mensen van rond de 25 jaar. Ook ben ik zeer vaak bedragen van 100€ per dag tegengekomen. Ik denk zelf dat je per motor echt heel erg moeilijk voor onder de 50 € per dag uit kan komen, zeker als je echt veel landen wilt bezoeken want dan nemen de kosten toe.

De voorbereidingen

De voorbereidingen zijn nog vager qua kosten!!

Hecht je aan veiligheid, zo ja, dan koop je niewe kleding, laarzen, handschoenen en helm met de beste bescherming. Voor je het weet ben je dan 2.000 € kwijt, zo niet dan vertrek je met een oud vetpak dat je misschien voor 200€ kan vinden, gymschoenen, gebruikt een jethelm, goedkope handschoenen etc. Wellicht tot 1.500€ verschil!

Communicatie, foto en film materiaal idem.

Zelf communiceerde ik via whats app via wifi, lekker goedkoop, je neemt dan op de koop toe dat je zeer regelmatig pas om de vier dagen kan communiceren. Tracker? Super leuk en het verhoogd je passieve veiligheid zeker, maar weer met een kostenplaatje. Niet gedaan.

Computer

Een computer mee? Vaak gaat het goed maar vaak ook niet, die dingen zijn onhandig groot en kwetsbaar voor stoten en vocht bovendien erg gemakkelijk te stelen. Mijn Mini I-Pad was mijn vriend voor alle schrijverij, functioneert heel goed niet kwetsbaar met waterdichte bescherming!

Camera

Idem de mooie reflex camera's. Zelf heb ik een zeer kleine sony rx 100 meegenomen met één zeer groot nadeel: gevoelig voor zand zoals overigens alle camera's!! Verder een super ding en extreem klein. Wel miste ik natuurlijk mijn super mooie spiegelreflex, maar vooral de lens!

Heel veel mensen nemen gopro's mee, ik heb dat niet gedaan.

Verzekering

Je kunt je van de wieg tot het graf verzekeren, zelfs voor repatrieëring door para militairen bij kidnapping. Hier hangt wel een prijskaartje aan! Ik had een lidmaatschapskaart van de ADAC gekocht voor een goede 100€ per jaar! Deze kaart dekt erg veel igv repatrieering en pech binnen europa. Toen mijn moeder overleed was één telefoontje genoeg om toestemming te krijgen heen en weer te vliegen, zij vergoeden de rekeningen.

Verder betaalde ik veel per gold card welke ook een dekking geeft en had ik voor ca 350€ een reisverzekering afgesloten bij 'Mondial assistance' welke ook ziektekosten vergoed maar niet altijd repatrieëring.

Carnet de passage et de Douane

Het fenomeen Carnet de Passage et de Douane is geheel onbekend bij de meeste mensen. Je komt er mee in aanraking zodra je met je auto buiten europa de grens over gaat. Dit document kost tussen de 100€ en enkele duizenden € (eerlijk gezegd is mij dat nog steeds niet duidelijk!). Dit document stelt via een organisatie een borg ten gunste van het land dat je bezoekt. Het dekt de belastingen en rechten welke je normaliter dient te betalen bij import van voertuigen. Laat je je voertuig'achter, dan moet je dus bloeden en zal de garant stellende organisatie deze lasten op je verhalen. Ik heb er voor gekozen deze problematiek te ontwijken door niet naar Azië te gaan maar naar Afrika ( scheelt een afstorting van ca 5000€ garantie plus de kosten van mogelijk 2000€). Daar is mij maar in één land naar gevraagd ( ik dacht Mali) maar dit kun je omzeilen en per per land een 'laissez passer' of 'pass avant' verkrijgen. En dat vaak gratis!!

Globaal gezien kun je in Africa zonder.

Inentingen

Ik ben ingeënt tegen: gele koorts, meningitis, hepatitis A, hepatitus B, typhus, rabies, DTP en tetanus, vaak 2 entingen per ziekte!

Een en ander werd geadviseerd door het centre de vaccination internationale de Cahors. Competente gespecialiseerde artsen.

Een en ander brengt dan weer ca 200 € kosten met zich mee!

Pharmacie

Ja, ik heb een arsenaal van medicijnen en producten meegenomen. Eigenlijk zijn immodium, en eventueel,anti malaria pillen, een paar pleisters, verband en enkel-, pols- en knie ondersteuners genoeg. Je kunt daar echt alles zonder recept verkrijgen. Maak vooral gebruik van de locale kennis van ziekten van de apotheker en je kunt ook nog naar de dokter gaan natuurlijk. Dat scheelt volume en onnodige uitgaven.

Ik had tegen malaria Atuvacuone / Proguanil EG mee. Als je de bijsluiter leest wil je ze al niet meer slikken. Dit schijnen moderne pillen te zijn. Er zijn legio bijwerkingen, voor ieder persoon weer anders! Ik voelde mij vooral erg opgejaagd, zo van.                   'doorgaan, verder, opschieten, waar nu naar toe?' een beetje raar gevoel dus. In het begin heb je het helemaal niet door! Ik ben zsm opgehouden toen dat kon en vrij snel was dat gevoel weer weg. Ik heb de gekste neveneffecten gehoord: claustrofobie, angorafobie, nachtmerries, huiduitslag, droge ogen, geen smaak en noem maar op!

Bootovertocht van Barcelona naar Tanger med met hut en eten heeft mij voor een retourticket 230€ gekost. De overtocht duurt ongeveer 28 uur. Dit tarief is maanden van te voren boeken anders betaal je erg veel meer. Voor een 4x4 auto met meerdere passagiers kost dit ongeveer 500€, afhankelijk van de afmetingen. In het hoogseizoen wordt zelfs tot 1.000€ betaald voor de overtocht!

Waterfilter

Van MSR kocht Ik een WATERFILTER met  de allermodernste microdeeltjes filter technologie. 300€. Heeeel handig maar helemaal niet nodig gehad. Let wel, ga je veel wandelen en kun je geen gewicht meenemen dan is dit een extreem handig ding, water vindt je vaak wel, maar drinkwater niet in de wouden.

Ik dronk mineraalwater uit de plastic fles, handig, overal te koop en veilig.