Mali, een ontdekking.

26 maart 2017 - Bamako, Mali

Kankan / Guinee naar Bamako / Mali

Afstand: 340 km

Weg: heel erg goed

Temperatuur 27 ´s ochtends, erg snel oplopend naar 35-38 graden, ´s middags 41 graden

Wat heb je voor een verwachtingspatroon na al die landen welke ik bezocht heb? Je weet dat het een ´landlocked' gebied is zonder enige toegang tot zee, het bevindt zich in een uiterst moelijke situatie met de druk v de Touareg, en afrikaanse varianten van isis, veel woestijn, kortom ellende, armoede en verdriet.

Ik kan jullie zeggen dat mijn indruk deels een andere is: erg goede wegen, dezelfde armoede in de dorpjes waar de mensen nog steeds in hutten zonder water en stroom leven. Er is veel rundvee. Ik heb verplaatsingen van grote kuddes runderen gezien. Er lopen veel dieren op de weg en ook de ezelaanspanningen zie je hier veel. Het landschap is behoorlijk begroeid zonder bos te zijn. Er zijn hele mooie rotsformaties die doen denken aan de westernfilms. Mooi dus! Afgezien van de enorme rotsformaties is het vlak hier.

Bamako naderend wordt het verstedelijkt. Een enorme stad doemt op. Levendig, maar zeker niet overvol, dit omdat het zondag is. De 12 kilometer naar het centrum schoten dan ook snel op. De gps coördinaten vh hotel klopten niet maar gelukkig kende de gps zelf de naam vh hotel en kon ik het zo vinden. Zoals zo vaak in Afrika, denk je ´waar ben ik terecht gekomen! ? Afgebroken en afgebrande gebouwen, sloop, kleine zeer armoedige stalletjes etc. Het valt allemaal rueze mee, zo leeft men gewoon onderelkaar in afrika, enorme contrasten. Het centrum is opvallend schoon.

´s avonds met een Malineese medewerker van de nl-ambassade uit eten geweest. Zeer interessant. Een tour de ville gemaakt: extreem zware beveiliging, hier en daar geschut geplaatst vanwege een nationaal congres morgen. Verkeer moet plotseling parkeren, dan weer slalomend om betonblokken verder, stoppen, rijden, oh jeh daar komen ministers langs. Kortom je voelt de spanning van die zeer zwaar bewapende jongens! De stad is groot en jong. Erg veel relatief mooie overheidsgebouwen  in sahel-Soudaneese stijl. Een zeer levendig uitgaansleven. Honderden jongeren zijn in de parken, veel huwelijksfeesten . Wij aten aan de rivier in een mooi park/ restaurant. Specialiteit: geroosterde kip à l'ail (knoflook) met een hete pepersaus en planteurbananen in schijfjes. Heerlijk. Verder vooral dorst. De stad bruist van het leven en geeft in sommige delen niet de indruk van armoede. Dat zien we morgeen bij daglicht waarschijnlijk te over.

Mali is een keer of 25 zo groot als Nederland, er wonen ca 18 miljoen mensen waarvan 17 miljoen in het westen. Die enorme grote woestijn (2/3) van het land wordt door slechts 1 miljoen mensen bewoond. Er is vroeger tot de 15e eeuw een groot Malinees rijk geweest. Later is de gehele regio door de Fransen gekoloniseerd. Zij hebben een enorme stempel gedrukt op organisatie en cultuur. De officiële taal is frans, practisch omdat er te veel locale talen zijn! Ik heb bijna het gevoel in Franrijk te zijn!

De mensen zijn blij dat je als toerist je hebt onttrokken aan de bangmakerij en zelf komt kijken hoe men hier leeft in deze wereld vol met contrasten.