Hoe voel je je als (enige) blanke in zwart Afrika?

26 maart 2017 - Bamako, Mali

Hoe voel je je als blanke in zwart afrika?
Toch wel een terechte vraag dacht ik! In principe als je met de mensen in discussie treedt merk je geen onderscheid. Op de een of andere manier is er een zeer positieve verandering geweest van blanke superioriteit naar gelijkwaardigheid. Dit neemt niet weg dat de maatschappij hier door geld wordt geregeerd, zo ook het onderscheid in status cq klasse. De geslaagde man hier is echt in staat om een medewerker af te blaffen! En aangezien de blanken vrijwel altijd meer geld hebben dan meneer doorsnee heb je dus een zeker aanzien.
Heel vaak heb ik met de mensen hier de huidtest gedaan: ik leg mijn arm naast degene van een andere persoon en vraag 'voel maar, je eigen en mijn huid!' Wat voelt u? Geen verschil! Zeggen ze allemaal! Ziet u wel we zijn echt gelijk alleen maar een ander kleurtje. Vervolgens schudden wij elkaar vriendschappelijk de hand en diskussieren rustig verder. Menigeen vertelde mij dat ze eigenlijk nog nooit echt een blanke huid hadden gevoeld.
Uiteraard worden de blanken gediscrimineerd: wij moeten altijd meer betalen voor de producten en hogere smeergelden. Dat is dan onze tol.

Iemand drukte de huidige politiek-economische situatie pas mooi uit: hij zei, jullie hebben je schaamte van honderden jaren gehad, die is voorbij, wij moeten ons schamen voor de zooi die wij er nu van maken! (Gedoeld werd op de onmetelijke vervuiling op straat en meer algemeen het milieu en de staatsinrichting welke 100% gericht is op de verrijking van de bovenlaag).
Maar antwoord op de vraag hoe voel je je als blanke in afrika? Het is echt bijzonder makkelijk om contact te krijgen met iedereen, en dan ook nog met enige diepgang te discussieëren. Met de echte bovenlaag ligt dat iets complexer, zij willen eigenlijk alleen contact met ´interessante' mensen, dwz met behoorlijke functies. Als ik dan ineens geen paardenman maar fiscalist ben, ben je direct erg interessant, zo werkt dat hier dus!