vrijdag 14 april, van Kasbah Dar Tou naar Zagora. Onverwacht zeer slecht nieuws uit NL

14 april 2017 - Zagora, Marokko

Van Kashba Dar Tou. naar Zagora. Onverwacht slecht nieuws.

Mooi weer, zo ongeveer 20 gr bij vertrek tot 35 in Zagora.

Een schitterende route! Bochten draaien in de haarspelden, een pachtige kwaliteit asfalt doorhalen in die bochten! Wel jammer van die bagage die toch best een beetje hindert!
Ik ben blijkbaar niet de enige die het hier leuk vin op de motor want ik kom wel een keer of vijf als tegenligger groepen motoren tegen. Meestal 50 % van het type GS! Maar verder kom ik ze nergens tegen, noch in de dorpen noch in de steden. Jammer, ik had wel wat ervaring willen uitwisselen.
Heel veel infrastructuele werken om de weg te verbreden. Veel groen onderweg langs de Ouarzazate rivier. Palmboomculturen, gras, groenten etc. Fijn om weer echt groen te zien!
Enorme rotsverplaatsingen, erg indrukwekkend, af en toe rollé er stenen naar beneden en dan ligt het verkeer weer even stil.
Zagora ligt op 200 km van het vorige adres en de hele weg was het werkelijk genieten van het berglandschap, de goede weg en de bochten natuurlijk!
Aangekomen in Zagora bleken de gps coordinaten niet goed te zijn! Overal heb ik gevraagd naar het adres, maar niemand wist van het bestaan af! Wifi was in geen enkel café en zelfs in een hotel was internet down. Toen maar aan een politie-contrôlepost gevraagd en zij stuurden mij naar een agence de voyage (reisbureau), ook deze meneer wist het niet maar hij had wel internet. Toen zo gevonden natuurlijk! De meneer kwam mij ophalen met zijn mobylette. Dat ding reed zó langzaam dat het moeilijk was zo langzaam te volgen.
Na een uurtje in het bureau te hebben gediscussieëerd ging ik even lunchen. Om zes uur  naar de bivouac gegaan in de woestijn aan de overkant van de rivier een kilometer of 10 à 15 verder. Heel veel drommedarissen overal. Een erg leuk gezicht. Daar later over sprekende, hoorde ik dat de drommedaris ook een vluchtdier is, net als een paard en ook een vrij fijngevoelig karakter heeft. Slaan kunnen ze ook!
Een tiental vierkante tenten stond in een kring. Sfeervol, heel leuk! Met kleden en tafels in het midden.
Net voor ik aankwam kreeg ik een zeer langaanhoudend telefoontje binnen. Zodra ik in mijn tent kwam even gekeken: Erica, hé ook nog een bericht: 'Je moeder is overleden!' . Dan sta je even perplex, dat is het laatste waar je aan denkt als je op reis bent. Natuurlijk wist ik dat dat zou kunnen gebeuren bij iemand van 93 jaar oud, maar toch,  je hoopt stilletjes dat dat nog jaren zou duren. Maar ik zag de laatste tijd heel duidelijk dat mijn moeder veel en veel minder energie had en hartklachten. En dan kan het onvermijdelijke natuurlijk plotseling gebeuren.
En toen stond alles even stil en vliegt alles aan je voorbij .............. . Ik realiseerde mij dat als je beide ouders overleden zijn, dat tevens een einde van een belanrijk tijdperk in je leven is! Nu ga je echt verder 'alleen'. Ik hoop dat mijn moeder een zachte dood heeft gehad.
Dus nu vertrek ik over enkele dagen naar nederland voor de begrafenis. Eerst in een of twee dagen terug naar Marrakech en dan een vlucht waarschijnlijk direct na pasen. Wel een hele onverwachte wending van mijn reis. Eerst de vluchten naar Nederland uit zoeken, hier is nergens internet dus heb ik Erica er dan ook maar mee belast, dat gaat mij hier vanuit de woestijn toch niet makkelijk niet lukken.
Gelukkig had ik 's avonds nog een leuke avond met een aantal families rond het kampvuur met een lekkere tajine. Dat leidt wat af. En toch blijf je met je gedachten héél ergens anders.

1. Marlène Kramer:
    18 april 2017
    Ik lees het net Edwin. Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Hou je taai. Ik wens je een goede en spoedige reis terug en heel veel sterkte voor jouw en je familie.
  2. Marion Elskamp:
    18 april 2017
    Hoi Edwin, wat een onverwachte wending van jouw reis. Het is een heel vreemd gevoel geen ouders meer te hebben. Bijzonder dat wij beiden in dezelfde periode onze moeder verliezen. Ik wens jou ook namens Marion heel veel sterkte de komende tijd. Vrijdag zal een pittige dag worden. Hebben jullie een dienst in besloten kring?

groet Jan Willem en Marion