woensdag 26 april 2017. Naar de stuwdam van Bin el ........

26 april 2017 - Ouzoud, Marokko

Het werd een leuke toerrit vandaag! Het doel was eerst Asila om te tanken, maar gaandeweg vond ik het landschap zo mooi dat ik besloot de weg te volgen die ik reed. Dat werd wat langer dan ik dacht maar bijzonder geslaagd. Gorges, veel haarspeldbochten, veel groen en geel: graan,gras en tarwe, daarnaast erg veel olijfbomen.
De gorges zijn heel diep uitgesneden met zeer grillige roodachtige rotsen. Met het ochtendzonlicht op de rotsen schijnend is sprake van een uitgesproken schoonheid! Fotogeniek als je wilt!
Voor de vergezichten ben ik vaker gestopt: die kleurschakeringen zijn zo mooi! De diepte wordt gewoon versterkt door de steeds zachter wordende kleuren van de bergen.
Onderweg een vader met kind op de ezel gesproken, hij woonde in Casa dat staat voor Casablanca en was metselaar van beroep. Ik heb een erg leuke foto kunnen maken. Daarna kwam ergens een meneer die een praatje kwam maken en hij wilde graag op de foto! Waarom, geen idee, heb er gelijk een van mezelf laten maken!
Bij mijn doel aangekomen - het stuwmeer - schoof ik aan bij 4 heren die aan de thee zaten. Het was omstreeks 13.00 uur. Zij bleken techneuten voor de hydroelectrische installatie te zijn. Deze is in 1954 in gebruik genomen door de Fransen en van exact het zelfde concept als wij kennen uit St Geniez ô Merle in de Corrèze, welke uit hetzelfde jaar dateert.
Wij communiceerden in een mengelmoes van frans-engels en arabisch. Wij begrepen elkaar en dat is toch het doel van een taal? Ook hier weer 'alle Menschen sind Brüder' in de Franse variant 'Nous sommes tous des frères', geen vijanden, geen oorlog etc. En de Algerijnen dan? Opperde ik, toen startte er een verhitte discussie die zij even snel weer beeindigden toen zij zich realiseerden dat er een buitenlander bij zat! Wij gingen over op ongevoelige onderwerpen zoals scholing, eten, economie, infrastructuur, familieleven etc. Een uur was zo vol gepraat en voor de grap keek ik op mijn horloge en zei 'au boulot mes amis' zij keken elkaar aan en schrokken! We namen afscheid en ze scheurden naar de centrale. Er was politiecontrôle voor de stuw. Net erover stopte ik om een foto te maken toen ik door een groepje militairen werd gewenkt door te rijden. Maar omdat ik al was afgestapt kwam er een militair naar mij toe om te vragen wat ik wilde. Een foto maken graag. 'Verboden' ! Ik keek naar het groenblauwe meer dat voor mij lag waarop hij vriendelijk zei dat dat accord was. Verder spraken wij - uiteraard zou ik bijna zeggen - over de motorfiets. Het verhaal over onze nederlandse cultuur werkt nog steeds, ik hoef nooit meer over de aanschafprijs te praten, met veel respect kijken zij mij aan en schamen zich voor hun vraag.
In Asililaangekomen hielp iemand mij aan een goed adresje voor een broodje met vis, echt lekker! Toen dronken wij samen thee waarop ik wilde afrekenen en vroeg hoeveel ik zou moeten betalen. Hij zei 10 Dirham, waarop ik zei dat ik nooit meer dan 5 Dh had betaald, het gebruikelijke truukje: zij betalen met jouw geld en noemen de dubbele prijs, waarop zij het verschil in hun zak steken. Gisteren werd ik hier nog voor gewaarschuwd. Mijn vertrouwen was gelijk weg natuurlijk. Hij probeerde het nogmaals ' kun je mij geld lenen, dan betaal ik je het volgende keer terug?' . Ik was er klaar mee en nam vriendelijk afscheid ....... .
De laatste dertig kilometer had ik al 2x gereden dus de haarspelden gingen gesmeerd!
Op de camping is een schitterend geprepareerde Toyota Landcruiser aangekomen. Ingenieus met de ruimte omgegaan. Compact, solide, speciale vering,120 liter watertank, 250 liter dieseltank, twee reservewielen, oprijplaten, lier, bodembescerming etc etc. 'Een mooi speeltje voor de jongens' hoor ik Erica al zeggen en ik geef haar helemaal gelijk, laat zij er nou ook in kunnen slapen! Dit moet toch een overtuigend argument zijn nietwaar? En heerlijk droomde ik weg........ .
Vlak voor het eten kwam er onaangekondigd een groep van 18 tsjechische motorrijders aanrijden. Acht ervan wilden ook nog eten. Het gros rijdt op BMW GS, logisch toch?! München ligt vlakbij!
Weer een heerlijke tajin van gehaktballetjes en ei. Gloeiend heet!

Morgen Noordwaarts, ik heb nog een week om in Tetouan te komen, meer dan genoeg. Onduidelijk waar ik morgen beland. Wellicht weer een camping, vast en zeker in een mooi gebied!