Bezoek aan een bank in Bamaco

27 maart 2017 - Bamako, Mali

Als reiziger heb je wel eens geld nodig.Mijn mastercard kreeg kuren , dus ik dacht na het uitproberen van de zoveelste distributeur de billets laat ik zo'n bank maar eens van binnen gaan bekijken. Allereerst de entrée door, ontvnagst door tot de tanden toe bewapende militairen, daarna wordt je een parkeerplaats aangewezen. Dan de ingang, zigzaggend een labyrint van smeedijzeren hekwerken door, de een opent de ander sluit. Dan kom je binnen in een minuscuul halletje met een ontvnagstcommitee van 4 met mitrailleurs bewapende vrienden. Overigens van licht kaliber. Ik hebze vriendelijk allemaal de handgeschud waarna ik verder mocht. Jas uit, helm sleutels etc door de scanner. Ik mocht mij weer ´aankleden' en kwam gelukkig in de ´zône klimatisée'. Heerlijk. Daarna zag ik tientallen loketten met een dito aantal mensen per loket. Géén idee hoe dat hier werkt. Even nagevraagd - ik pas in geen enkele categorie - ´zij weten wel antwoord' - rustig de beurt afwachten, nee nee ander loket, daar aan de andere kant! Ja maar daar zie ik een tiental loketten?! Ja precies het is één van die tien! Nee dus, probeert u deze geldautomaat maar ' die werkt altijd' ! Nee dus. Nee maar de chef service cliënts, daar moet u zijn. Ah, daar. Vervolgens in de rij. Het was een aller retour van zeer coquette gekleedde dames, werkelijk helemaal perfect. Maar wat gebeurde daar toch in dat kantoortje. Enfin ik aan de beurt, handen schudden, even de nieuwste parfums van de dames kunnen snuiven, handen schudden en ja hoor, eindelijk aan de b.... nee telefoon. Het in en uitlopen begon opnieuw, een hele interessante modeshow. Ok, wat hij voor mij kon doen? Désolé, rien ! ( het spijt mij niets!). Maar probeert U dan toch nog eens nog lagere bedragen, je weet nooit, wij krijgen geen enkele informatie uit het buitenland! En ja hoor zijn superadvies werkte! 100€ opnemen tegen 8 à 10 € kosten, ja dat was werkelijk het bezoekje waard. Onder zware bewapening kreeg ik uitgeleide, buitengekomen voelde ik mij heel kwetsbaar zonder al die wapens! Maar ik kon eindelijk lekker uit eten, dat was toch mijn uiteindelijke doelstelling?