Dag 59, dinsdag 25 juni, van Kyrgyzstan naar Merk in Kazachstan.

26 juni 2019 - Merki, Kazachstan

Dag 59, dinsdag 25 juni, van Kyrgyzstan naar Merk in Kazachstan.

Om 6 uur op. Sinds 2,5 uur was een lokale gids hier met haar gasten aan het wandelen in de canyon. Ze beklaagde zich over haar slippers, tjawel oerdtom om in deze rotsen 's nachts op slippers te gaan hiken.

Ook s' ochtends wed de canyon rood overgoten door het zonlicht. Dit prachtige natuurverschijnsel is echt een bezoek waard.

Een lekkere kop thee, geen haast, en zonovergoten genoten wij van onze muesli. Om 7.30 reden wij weg. Prachtige uitzichten over het meer waar je de besneeuwde toppen van de bergen zag boven de mist. Een fabelachtig gezicht dat niet te laten zien is met een simpele foto.

Het was zo'n 120 kilometer langs het meer waarbij door de kracht van de zon het zicht almaar mooier werd.

Een zeer opvallend bouwwerk was een bombastische ode aan een voormalige communistische president. Achter een muur van 2 kilometer lang bevond zich een megagrote muur met de afbeelding van de toenmalige president. Er was geen echt gebouw waar men in kon, het was een soort persoonsverheerlijking.

In de muur gecorporeerd waren een twintigtal yourts links en rechts van de vergulde metalen entree. We moesten wel lachen dat deze dichtgelast zat.

Het leek een beetje op een tragi-comédie met de president die het volk toespreekt in een enorm ommuurd terrein te zijner glori zonder enige volgeling die toehoort!

Aan de overkant stond nog een groot bouwwerk met een nationalistische voorstelling. Hoog in de bergen was nog een enorm beeldhouwwerk gemaakt van een persoon die over ons uitkeek.

Jammer dat ik niet wat meer info over dit bouwwerk kon vinden, maar maar vergaan is het en dat is èn mooi èn zeer toepasselijk.

Het hele meer is aan de zuidzijde vrijwel ongerept. Er is ooit een project opgestart maar jammerlijk mislukt. Nu staat er een aantal nieuwbouwhuizen...... te koop.

Laat maar zo het is hier te mooi voor al die gebouwen. Maar met corruptie kom je een eind in Kyrgyzstan, dus waarom niet hier.

Er schijnen ook grens correcties ten gunste van China plaats te vinden voor een paar $$  !!!

Maar een ding moet vastgesteld worden Kyrgizië - op zijn Nederlands -  is een extreem mooi land met veel natuurschoon. Het is afwisselend, avontuurlijk en heeft een aardige en behulpzame bevolking. Wat wil je nog meer?

Wij vonden het jammer om de laatste blik over het meer te slaan maar de prachtige bmgrensbergkam met Kazachstan liep gewoon door. De bergen zijn tegen de 5.000 meter hoog en reizen indrukwekkend hoog uit de aarde op.

Aangekomen op de snelweg (althans wat daar voor doorgaat)  konden wij met een duivelse snelheid van 90 km per uur ons voortsnellen. Maar we moesten heel erg op de snelheid letten want elk voetpad (ja levensgevaarlijk)  moesten we vaart minderen tot 40 km. Er bleken echt tientallen controles te zijn. We kwamen er zonder kleerscheuren door.

De passage van Bishkek - de hoofdstad van het land -  duurde wel drie uur via de noordelijke rondweg nota bene!

Heel veel rommelige lintbebouwing. Ik Alles was oud en versleten. Dit krijgt een extra dimensie met de bijpassende extreem oude Sovjet trucks welke rookpluimen als schoorstenen hebben. De kilo's roet die die dingen uitbraken.... te vies om over te praten.

Om een uur of drie waren wij erdoor, Wat een opluchting. We wisselden even een koplampje van mijn motor en besloten de laatste kilometers naar de grens v Kazachstan te rijden. Ook dat bleek één van de grote file te zijn. 10 kilometer voor de grens was er geen verkeer meer en bleken er prachtige bergen te zijn. De grensstreek bleek uitgestorven te zijn.

Bij de grens aangekomen wachtten een honderdtal trucks. Er was geen enkele personenauto!

Als motorrijder konden wij gelijk doorrijden en de hele procedure van de twee landen duurde slechts 15 minuten. Eigenlijk waren wij teleurgesteld. Ik Vorige keer kregen wij documenten met 7 stempels en u slechts enkele. Wat gebeurt hier???

Een assurantie polis kochten wij bij een gerenommeerd kantoor bestaande uit nogal schreeuwerige jongens. In een hokje van 3,5 x2 meter met daarin een bed waarop de schreeuwerige eigenaar bevelen uitkrazmde. Geldwisselen deed een vriendje gewoon cash tegen cash, and geen bonnetjes of mooie berekeningen, maar nee gewoon op een papiertje koersen aangeven en een beetje loven en bieden.

Ons hotelletje lag in Merk een plaatsje 35 km verderop. Aan de rand van het plaatsje gelegen had het een prachtig uitzicht. Het hotel was practische leeg maar een kamer met 2 bedden en een douche hadden ze niet!

Merkwaardig Zoalals altijd hielden wij vol en verstreek de tijd en juist dan komen de oplossingen. Er werd een kamer gevonden die snel werd schoongemaakt. Ontbijt en avondmaaltijd kon niet. Maar waarom dan de ontbijtzaal???  Ja die konden wij wel even zien. Op slot! Raar, na enige tijd deed een dame open. Zij bleek Italiaans te spreken. Daar kwamen wij wel uit!!

Deze charmante dame bleek gewoon ontbijt en avondeten te maken!! Wow, dan hoefden we niet meer weg! Bovendien had ze tapbier!!! Dat smaakte echt goed. Ook bood zij aan om even naar de betaalautomaat te rijden met ons. Handig! Ze moest nog even naar de supermarkt en had niet genoeg geld! 10 Nou ja het werd gewoon net het menu verrekend! 10 Koken kon deze dame als de beste:kip uit de oven met een paddenstoelen saus met crème fraîche en spinazie Heerlijk. Vooraf een salade.

Ze had een jaar in Italië gewoond om de taal te leren. Grappig.

Hier weer internet dus lekker even met Erica kunnen bellen na meerdere mislukte of haperende pogingen de laatste tijd.

Moe van de hitte en de biertjes gingen wij voldaan naar bed.