Dinsdag 25 april, de watervallen van Ouzoud

25 april 2017 - Ouzoud, Marokko

Het ontbijt was groots: de marokkaanse pannekoeken van een soort bladerdeeg, olijfolie waarin de Marokkanen hun brood etc dopen, een gebakken ei, brood, verse jus d'orange, koffie - helaas robusta - confiture en nog meer van dat alles!
Daarna motorondehoud, check van alle bouten en vooral reiniging van de 'knoppenwinkel' of te wel alle knopjes rond de handvatten. En dat zijn er nogal wat. Zij dreigen vast te komen zitten door een mengsel van stof vet en vuil! Ik kon het met WD 40 spray oplossen en geduldig schoonmaken.
Alles schoongemaakt, alle bouten en moeren nog goed vast, niets aan de hand, een goed gevoel.
Een mooie tocht gemaakt zoals de wind waait! Onverharde paden in de bergen op een hoogte van ongeveer 12 à 1300 meter. 18 graden daar lekker om aktief te rijden. Hele mooie vergezichten.
Daarna met een fransman de watervallen van Ouzoud bezocht. Een verval van 110 meter in drie etappes. Waanzinnig mooi. Jammer dat ook daar de stalletjes oprukken en ze de bende laten liggen. Maar de moeite waard. Zie foto's!
Verder met allerlei gasten van de camping gesproken. Je hebt ze in alle soorten en maten: zij die Marokko met hun bijna 10 meter lengte en voorzien van alle gemakken, hun grote avontuur beleven en anderen die met hun kangoo het land door crossen. Nu er geen schoolvakanties zijn tref ik vooral grijze duiven van 65 +. Soms voel ik mij jong vergeleken bij hen met mijn minuscule tentje. Ach iedereen zijn ding en zijn lol. Er zitten interessante mensen bij die echt iets te vertellen hebben of gewoon echt plezier hebben.
Zo sprak ik een française die verpleegster was geweest en zeer geïnteresserd is in 'décodage biologique'. In feite een uitleg van ziektes en emoties per orgaan bekeken. Ik ga er eens wat over lezen. Het klonk logisch dat er een emotionele relatie tussen ziekte en stress is welke zich openbaart in een orgaan. Voor geïnteresseerden: Christian Fleche, décodage biologique, theorie et explications.

Dan is er een groep landrover liefhebbers uit Nederland welke een rit van 2 weken maken naar Zagora en omgeving en dan noordwaards terugkeren. Wat is er eigenlijk slecht aan landrover, men hoort altijd 'in Afrika moet je Touota rijden' . Klopt, bij landrover gaat alles stuk: de aandrijving , de vering, de startmoter, de stuuraandrijving etc. Etc. Maar wij zijn voor landrover gevallen, de charme! Het is niet rationeel maar emotioneel. Ik zei toch al:'ieder zijn ding' , en die man heeft gelijk, hij weet dat hij per week een dag sleutelen moet inlassen, maar vind dat gewoon prima.

Morgen verder de omgeving bekijken.