Dinsdag 2 en woensdag 3 mei, aankomst motoren en enkele deelnemers rally, verblijf in Tangers

2 mei 2017 - Tanger, Marokko

Dinsdag 2 mei  / woensdag 3 mei, aankomst van motoren en enkele deelnemers Raid

Tijdens mijn ontbijt kreeg ik een telefoontje van Fred, de organisator van de rally, dat zij aangekomen waren in Tanger Med. Hij haalt de reizigers welke per vliegtuig aankomen op om 2 en om vier uur vanmiddag zodat ze om een uur of zes wel in Tetouan zullen aankomen. De 'tijdelijke import' van de motoren heeft Fred (en Nicolas uit Brussel die rijdt) zes uur gekost. Alles werd meticuleus gecontroleerd: alle chassis nummers, motornummers, de eigenaren of die wel komen etc etc.. ze zijn doodmoe want ze hebben daardoor niet kunnen slapen!

Degenen die hun motor per boot meenemen komen eerst morgen aan.

Het bleek anders te lopen. Nicolas kwam met Lahrbi naar Tétouan om een motor en bagage af te leveren.

In plaats van naar Tetouan te komen bleef iedereen in Tanger overnachten. Toen besloot ik voor de gezelligheid daar ook naar toe te gaan. Het werd een super gezellige avond. Een neef van Larbi had net een appartement in Algiers centre gekocht waar wij konden slapen. Een zeer royaal appartement van begin 19e eeuw. Het werd een zeer gezellige avond ingewijd met rhum cola, altijd goed. Op een marokkanse canapé na ( drie zijdig), was het geheel leeg! Lekker gegeten en zeer goed geslapen.

Woensdag  werd de route naar Tétouan gereden en wachtten wij de anderen op. Er kwamen nog twee volgwagens bij. Een voor de keuken en bivouac en éen voor de bagage. Die van Nicolas is voor directe assistentie, water, benzine en gereedschap.

Het binnenland van het Rifgebergte blijkt een topper te zijn. Erg mooi en authentiek smalle mooie weggetjes en mooie off-road paden. De Landcruiser van Nicolas kon alles makkelijk volgen. Helaas wijnig off-road omdat één weg gesloten was.

´s Middags ons druk gemaakt om mijn banden te wisselen. Hulp van Sylvie die zeer ervaren daar mee is vanwege deelname aan de GS Trophy. Dat bleek direct, het liep gesmeerd, demontage van het achterwiel is een eitje, van het voorwiel iets complexer omdat de twee remklauwen gedemonteerd dienen te worden. Een garagebedrijf om de hoek heeft ze er snel en proffessioneel afgehaald en de andere er op gelegd. Kosten 3 €, in Frankrijk kost dit 30€.

Vele discussies, onder andere met enkele van origine Marrokaanse deelnemers. Je kunt echt merken dat zij alles wat er in het land gebeurd en wordt gedaan anders interpreteren. Dat is eigenlijk wel heel typerend: mensen zien en interpreteren de zaken van hun eigen land duidelijk vanuit een heel ander perspectief dan derden. Dat is erg logisch maar wel zeer opvallend. Dit is Erica en mijzelf ook erg in Frankrijk opgevallen. Of het nu om eigen historie of maatschappelijke ontwikkelingen gaat maakt niet uit. Hoe denken wij over Napoleon? Een ieder geval niet dat het een held is, in Frankrijk misschien ook niet in directe zin maar indirect zeker wwel: al zijn veldslagen worden bewierrookt, zijn bouwwerken etc. Talloze documentaires belichten positieve aspecten van hem. Dat hij ook 600.000 geronselde soldaten over de kling heeft gejaagd wordt wel gemeld maar met erg weinig nadruk, evenals het aantal burgerslachtoffers. Wij horen al van onze kinderen hoezeer de economie les op school verschilt: in Franrijk wordt alles vanuit een meer geleidde socialistische visie bekeken, in nederland veel meer vanuit de vrije markteconomische visie.

Wie heeft er gelijk? Kwestie van visie, interpretatie en waar de ministeries van onderwijs en de politiek achter staan blijkbaar! Maar ondertussen wordt je hierdoor wel sterk beïnvloed! Wil je hier dan vervolgens - een beetje - los van komen, dan blijkt dat dus verdraaid moeilijk te zijn!

Leve het onderwijs!

De diverse tajin's waren heerlijk.

De routes zijn allemaal op gps gezet. Nu blijken de vele types gps-sen toch allemaal anders de traces te interpreteren. Eén ding valt op dat degenen die kaartmateriaal van open source map (osm) hebben - zoals ikzelf - de kortste routes hebben, dat wil zeggen dat er flinke delen missen. De heren hebben tot 1 uur ´s nachts er aan gewerkt maar er is nog geen oplossing. Wellicht komt er morgen een oplossing?

Ontbijt tussen 7 en 8, briefing om 8 uur vertrek een eerste keer vast aanzienlijk later. We zullen het zien. Vooral die bergen bagage van de mensen behoorlijk te laden lijkt mij toch wel een probleem om dat snel te doen.

Benieuwd naar de eerste route en onze picknick bij Chefchouan wat een mooie stad schijnt te zijn.