Donderdag 17 maart 2017, Onverwacht naar het strand

17 maart 2017 - Cap Verga, Guinee

Donderdag 17 maart
Van Boké naar het strand
Eerst geld pinnen ( maximum 500.000 francs Guinéen = 50€! ). En tanken, banden weer bijvullen, brood en gekookte eieren gevonden plus chocoladedrank en dat laatste gaf mij direct weer energie. Nu nog mijn geliefde planteur bananen, dat zijn van die kleintjes, om van te smullen!
Die vond ik pas later onderweg. Ik werd door 2 heren en een dame  enthousiast aangesproken, zij gingen naar ´Hotel Bel Air ´aan de kust. Voor een afspraak. 'Vous avez rendez vous à Hôtel Bel Air' . Zo gezegd zo gedaan, de natuur veranderde zeer sterk van tropisch regenwoud naar meer duinachtig landschap met kleinere bomen. Daar aangekomen was het hotel hermetisch afgesloten door bewaking. Wat bleek: de mensen met wie ik reisde kwamen om een onderhoud te krijgen om als chauffeur van die hele grote machines aan de slag te komen via de dame die mee was, zij was derechterhand van de Prefect, een positie met aanzien met een ´logement de fonction'. De huur kost daar vijftig euro per maand voor een goed en ruim gerenoveerd appartement.
Er kwamen enkele europeanen bij de toegangspoort welke zich voorstelden, een zekere Andries bleek een hoge piet te zijn. Hij vertelde dat de Bauxietmaatschappij het hotel voor 9 maanden exclusief in gebruik had met als contraprestatie de renovatie vh 13 jaar oude hotel. Zij bouwen op hetzelfde moment nieuwe accomadatie voor zichzelf. Andries - een zuidafrikaan overigens - zorgde dat ik eten kreeg en rustig aan het strand kon zitten bij het hotel. Na een half uur wachten informeerde ik: mijn eten was gebracht
maar gewoonweg niet aangekomen, opgegeten door personeel of hun familie? Aan tafel kreeg ik contact met een Française die een slaapadres regelde voor mij! Ik wist een tweede sandwich voor de Guinéen te bemachtigen en werd nu hun gids voor naar het strand te gaan! We hebben samen lekker gepicknicket. Waarna zij weer huiswaarts keerden. Hartelijke en aardige mensen.
Mijn strandhut is van riet en ligt 30 meter van zee. Er is noch water noch electra noch internet. Super leuke eigenaar. ´s Middags lekker geslapen.
 S avonds weer enorme maagkrampen dus weer niet gegeten. Morgenochtend krijg ik thee met een genezende werking. Ik ben benieuwd!