maandag en dinsdag 21 - 22 maart Freetown discussies

21 maart 2017 - Freetown, Sierra Leone

Maandag en dinsdag 21 en 22 maart, Freetown

Ik heb het gevoel geen rust te krijgen! De hele dag, werkelijk de hele dag discussies met wie dan ook. Ik zit nu boven op een terras kijk uit over de zee ´en hoor ´I like your bike! What a beauty' en dan ben je zo een uur verder. Van die 35 ers die in een Volkswagen Touareg V8 rijden ......... of Range Rovers etc. Arm hier, ja zeker, maar niet iedereen. Een lange lange discussie gehad met een meneer die in de tuinbouw zit en een jaarboek Sierra Leone Revieuw uitgeeft. Het corruptie probleem zit zo diep hier dat het in de aderen zit: wil je iets gedaan krijgen dan betaal je. Buitenlanders hebben daar een beetje genoeg van en het begint tegen ze te werken.
Iedereen klaagt maar de ambtenaren weten niet van wijken: zakken vullen. Deze meneer gaat mijn concrete voorbeelden van corruptie aan de orde brengen bij het ministerie v buitenlandse zaken. Er zal wel weer niets gebeuren! Net een Tunesier gesproken die exact dezelfde ervaringen had maar nog meer moest betalen!
Het gebiedje waar ik zit is ´the place to be ' in Freetown. Het leuke is dan ook dat je hier iedereen treft met verschillende meningen. Weinigen zijn optimistisch positief. Eerst dient er goede gratis scholing te komen, daarna kan er pas een ontwikkeling komen.
Ik begreep inmiddels dat de eerste Libanezen hier bij toeval door een schipbreuk terecht zijn gekomen. Jaren later volgden toen anderen. Het speelt in de periode na de eerste wereldoorlog en de instorting van het Ottomaanse rijk. Syrië werd opgesplitst in een brits en een frans ( Libanon) protectoraat .
Ook hier de bekende ondernemersklachten: 23 % belasting, geen electra, dit bedrijf geeft 8.000$ per maand aan diesel uit om stroom te hebben, betaalt de politie om niet lastig gevallen te worden, plus privé bewaking enz enz. Het bekende verhaal. Wel een dikke auto voor de deur, maar ja dat is status.
De italiaanse gélatéria was 4 jaar geleden gestart met het storten van 500 (!) vrachtwagens stenen om het moeras te dempen, vervolgens brak ebola uit en alles lag drie jaar stil. Door het zilte klimaat gingen koffiemachines en koelingen kapot! Nu is hij echt gestart en het loopt grandioos! Drie dagen open ! Gesproken over de inrichting en kunst'aan de muur: hij ging onmiddelijk een kunstschilder vragen een mega schilderij in de ijskleuren te laten maken. Ik werd getrakteerd en zeer hartelijk bedankt!
Af en toe het idee hier entrepreneurship consultancy te doen! Raar gevoel, maar de mensen missen hier een externe visie en ze snakken ernaar.

Zonder dat ik het had gevraagd was de parkinggaurd mijn motor aan het wassen! Had hij gisteren al gezegd! Als U komt morgen was ik uw motor, zo trots als een aap was hij. Hij vertelde iedereen dat hij mijn motor mocht wassen!
De politie hield mij 3 x aan op één kilometer, papieren klonk het nors, ik had niets bij me, oh jé wat nu? Ik deed alsof ik ze pakte en hij zij, nee, nee het is al ok! Er sprong een agent achterop om mij naar de bank te begeleiden, zeiden ze, 500 m verder moest ik stoppen en sprong hij af en verdween! Dit was dus een gratis lift! Merkwaardig!
En zo gaat het de hele dag door.
Alle plannen omgegooid voor verder gereis: ik ga terug richting Conakry en ga dan helemaal om Sierra Leone heen naar Bamako in Mali. Een omweg van een kleine 1000 km maar met verharde wegen hoop ik! Om zes uur morgenochtend vertrek ik in het donker voor het verkeer!

Wie ik ook spreek de guardien, de receptionist de journalist de ondernemer de barkeeper: iedereen zegt dit land gaat kapot aan corruptie! We hebbn goud en diamanten en we zien er helemaal niets van terug! Triest. Ik ga hier weg!

1. Hans Kingma:
    21 maart 2017
    Hoi Edwin, krijgen je verhalen een andere toon of vergis ik me? Je had het eea verwacht maar het is erger? Nog steeds briljant zo'n trip maar krijg je terug wat je verwacht.