Dag 87, Dinsdag 24 juli. Naar Toscane.

24 juli 2019 - Pienza, Italië

Dag 87, Dinsdag 24 juli. Naar Toscane.

Handig, het ontbijt in de coffeebar van de eigenaresse. Leuke sfeer vol met vooral dames die even vlug een cappuccino drinken met een croissant en dan voor het weggaan nog een espresso en een sigaret! Inderdaad uitstekende espresso en cappuccino! Een zeer goede start van de dag.

De planning was Toscane. Ik heb een beetje 50/50 gereden, snelweg en locale wegen.

Het landschap verandert daadwerkelijk in de buurt van de grens met Toscane!

Meer heuvels en afwisseling van granen, wijnbouw en bos. En dan grote huizen met mooie lange oprijlanen..... . Echt zoals in je dromen en in de film , het klopt.

De camping die ik had uitgezocht is eigenlijk een boerderij met restaurant. De geiten, ezels en kippen zijn er denk ik uitsluitend voir de stadse touristen. Er is  een serieuze productie olijfolie. Ik heb echter de indruk dat eigenlijk alles om het restaurant draait. Ook worden er kookcursussen gegeven en hebben ze daarvoor een mooie houtgestookte oven zo ongeveer zoals je die ook overal in Frankrijk hebt. Wat ik zag was dat een groep uit Barbadas \ Antillen een pizza leerde maken. De cursus werd echt leuk en geanimeerd gegeven en amerikanen vinden alles al snel bijzonder.

Bij het restaurant koos ik voor het enige menu wat er was en liet mij verrassen. Eerst brood met olijfolie van eigen productie, klasse! Een flesje 500 ml 25 €. Alles mooi opgemaakt, verse producten, gerookte ham uit de streek (drie soorten) een toefje eigen gemaakte mayo en andere saus, eigen kruiden en groenten, leuk mini hamburgertje, en een keur vsn andere gerechten. Het spek was echt niet asn mij besteed van dat hangbuikzwijn (?) en ook een infusion voor de crème brulé kon ik noch goed plaatsen noch smaakte die ergens naar. Kwaliteit laat zich beyalen dat is duidelijk maar ik vond ertoch wel wat missers inzitten. De wijn: een witte chardonney erg doorsnee maar de rode wijnen wsren absolute klasse! Een Montepulciano en een onvolprezen Montalcino. Dit was een waar genot! Een mooie robe met de ondergaande zon op de achtergrond over het prachtige Toscaanse landschap schijnend .....  Ik proef de smaak al weer.  De Montepulciano plakte stroperig aan de wand van mijn glas, alsof het tranen waren die je dronk. De Montalcino is en blijft een absolute topper, als je kan: drink haar voor een speciale gelegenheid en je vergeet het moment nooit meer. Een beetje fles : 35 - 80 €. Kijk uit voor te goedkope flessen.

Ook al waren deze wijnen per glas prijzig één fles bij de producent kost meer dan mijn drie glazen wijn dus uit de kunst zo alleen. Toch is zo'n wijn drinken iets voor twee!

Ik sloot af met eigen bronwater .

1. Ria de Wit-Nieuwehuis:
    24 juli 2019
    Zo mooi Toscane, heerlijke sfeer!