Dag 88, Woensdag 24 juli 2019. Montalcino en Sienne

25 juli 2019 - Pienza, Italië

Dag 88, woensdag 24 juli 2019. Montalcino en Sienne.

Ongeveer 60 kilometer ten noord- westen van hier gelegen ligt Sienne (ook wel Sienna genoemd). Het is een zeer fraaie plaats vol met middeleeuwse monumenten. Daar ging mijn ontdekkingstochtje vandaag naartoe. En nu ik toch die kant op reed kon ik net zo goed even langs Montalcino rijden!

Montalcino is een plaatsje gesticht rond het jaar 800 en heeft iets meer dan 5000 inwoners. Er ligt een mooi oud fort, gebouwd van rode baksteen, zoals alle gebouwen overigens. De plaats is echt op een heuvel gebouwd zodaterg veel straten echt zéér steil zijn. Gepaveid met grijze natuursteen zou ik hier na regen zeker niet met de motor gaan rijden. De bewoners zie je zó voortvarend rijden dat mij dat toch ook wel weer zelfvertrouwen gaf! Er waren best parkeerplaatsen maar voor auto's. Het duurde dan ook echt even dat ik een niet te steil plekje voor mij motor vond. Het was al flink in de dertig graden. Ik liep naar de top van het dorp om snel alles te kunnen ontdekken. Een prachtig zicht op dezo typerende glooiende Toscaanse heuvels. Ik kreeg de indruk dar er overal kerkelijke gebouwen stonden: Kerken, een kathedraal, kapellen en een klooster. Allen in een  zeer redelijke tot goede staat. Mooie pilaren van baksteen gebouwd, geen rijkdom van marner of graniet. Een enorm fort uit de veertiende eeuw, geheel intact. Tientallen straatjes met eeuwenoude huizen. Overal nisjes, boogvensters, poorten en half inelkaar gebouwde huizen. Elk straatje is echt een flinke klim waar je steeds weer beloond werd met een adembenemend uitzicht. Toen wij in Frankrijk geteisterd werden door de phyloxeria heeft men hier de wijnbouw verrijkt met de Brunellodruif. Nu is het een DOCG. Er is een verplichte rijping van minimaal 4 jaar. De productie is beperkt tot de gemeente Montalcino. Dit is één van de italiaanse topwijnen. Maak géén vergissing met de Rosso di Montalcino want die word gewoon anders geproduceerd.

Ik genoot van deze plaats met de wijnproeflokalen, caf÷'s en bars.

Sienna was nog een drie kwartier rijden. In deze plaats werd ik compleet overdonderd door het aantal en de grootte van zijn monumentale gebouwen. Een italiaan die ik ontmoette gaf mij watvhandvaten hoe de stad te bezoeken hij zei mij 'je hebt minstens twee dagen nodig!'.

Dit bezoek werd niet meer dan het kennismaken met deze plaats. Het was véél te warm om werkelijk vanalles te bezichtigen. Wat ik erg leuk vond was dat je vele binnenplaatsen van de enorme huizen (palazzo) zo kon bezoeken en soms zelfs de tuin kon bewonderen. Veel gevels zijn verfraaid met beelden en ook de renaizzance heeft hiet zijn sporen achter gelaten. Ergens stond een fabelachtig mooie koets: een prachtige tweewieler geheel met houtsnijwerk bedekt, zelfs de spaken en in uitmuntende staat.

De stadswallen zijn indrukwekkend hoog. De vele pleinen en de zeer lange historische winkelstraat .... ik kwam ogen tekort. Een prachtige gelateria, daar streek ik neer om af te koelen van de 38 graden! Heerlijk ijs, een espresso en een glas water.

Om een uur of halfdrie werd mij de hitte te gortig en keerde huiswaarts. Later op de dag trof ik nog wat mensen die Sienna bezocht hadden maar ook vertrokken waren vanwege de hitte!

De namiddag genoten van de rust en de mooie Toscaanse vergezichten.

Morgen ga ik proberen verder huiswaarts te gaan naar het noorden. Nu de hitte europees geworden is, is het beter om vroeg weg te gaan en te zien waar het schip strand vanwege de hitte!

1. Ria de Wit-Nieuwehuis:
    25 juli 2019
    Siena is echt prachtig!! Een goede reis richting huis.