Lac rose naar Casamence via The Gambia

Woensdag 8 maart
Dakar - Lac Rose naar The Gambia en Casamence/ zuid Senegal
Etape van ca 300 km
Bij vetrek om 9.30 uur 24 graden liep op tot 44°c

De eerste 100 km 3 uur over gereden. In totaal iets meer dan 300km bijna 9 uur incl. déjeuner (lunch). Er zijn daar erg veel wegen in aanleg (nieuw) of verbetering zodat je steeds een paar km piste moet rijden soms zelfs met mulzand. Op een gegeven moment ging het zo langzaam zodat wij niet voldoende ruimte hadden om vaart te scheppen om door het mulle zand te komen, op dat moment voel je je echt kwetsbaar want je kunt echt elk moment vallen. Dat gebeurd gelukkig niet! Andere pistes waren meer van kleiachtig rode grond, hard en droog en reden goed en veilig.
Bomvol! Dat was het, constant inhalen en inhalen, heel veel over witte strepen zoals iedereen, altijd tegen het verkeer in een extra baan voor rechts creërend. Her is normaal, iedereen doet het. Beetje oppassen voor aanspanningen die gewoon tegen het verkeer ingaan of afslaan zonder teken. Lastig wordt het bij samenvoegen op rotondes! Men schuift inelkaar zonder regels.
Op een gegeven moment zagen wij een auto dwars komen! Wat bleek het was een tweewielige aanspanning en daarop hadden ze gewoon een auto gelegd terwijl de menner weer daarop zat! Op dat moment snap je gewoon even het verkeer niet! Schande die overbelastijng van die kleine paarden.

Bij een stop zagen wij hoe hout werd gewogen om vervolgens toot kool te worden getransformeerd.
Het landschap was droog gelardeerd met wat meer bomen maar geen ander klimaat hier.
Ten zuiden van de rivier de Gambia komen echt meer bomen en wat meer variatie, mooier. Heel veel loslopende beesten. Grappig dat gedrag: als ezels besluiten te gaan zijn het er twee die zeer kalmpjes oversteken. De runderen zijn er meer, met hun imposante horens kijk je wel uit met ze een aanrijding te hebben.
Gambia is een piepklein landje dat zich voor 100% binnen Senegal bevindt en is engelstalig.
Bij de doorgang van Gambia, in feite een corridoor,  rijdt je een afstand van slechts 30 km en je wordt uitgestempeld en een kwartier later : nieuw visum, nieuwe toelating voertuig en politiecontroles.  Dit gebeurd minutieus, ofschoon ´als u mij wat munten geeft zullen wij uw bagage niet controleren'! Nee want je bent echt aan de beurd: ze laten je alles uitpakken tot het kleinste ding aan toe! Ze waren helemaal blij met 2€ en wij ook! Op een gegeven moment kon de official uit Gambia de stempel van zijn collega uit Senegal niet vinden, paniek. Niet verwonderlijk bij een zwakke zaklamp want je ziet echt niets. Electra was er dus niet meer. Even daarvoor toen het nog licht was maakten wij een foto van een geweldig mooie boom: het werd meteen opgemerkt. Voor een tweede keer werden onze cameras gechekt op verdachte gevoelige militaire en politionele informatie, alle fotos bekeken, maar alleen die boom. Nou ja dat wilden ze dan toch ook niet verbieden en boden zelfs hun excuses aan. Mijn tweede camera hadden ze niet aan gedacht ........ Na ongeveer zes keer 5000 cfa en 1 x 10.000 te hebben betaald waren onze motoren en wijzelf voor de 2e maal toegelaten op Senegalees grondgebied. Nu in het stikdonker een hotel zoeken. Het gros van auto's en andere verkeersdeelnemers zoals aanspanningen, voetgangers en wilde runderen, geiten, paarden en ezels zie je pas op het allerlaatste moment. Blij waren wij met onze breed en verstralers op de motoren! Wat een mensen op de weg om 9 uur ´s avonds! Na 40 km vonden wij een prima hotel en tegen tienen werd er voor ons nog gekookt.
Vermoeid kropen wij in bed! Ons doel ziguinchor niet bereikt vandaag. Morgen naar de kust 175 km en minimaal 5 uur per motor! 35 km/u dus!