Carrefour vers Cap Skiring, gevoeligheden

9 maart 2017 - Cap Skirring, Senegal

Een heerlijk eenvoudige maaltijd, gekruide hete kip met een beetje salade. Super. Alleen.... ik werd er ziek van. Dat is dan even minder, want rijden in de smorende hitte en dan niets eten..... .

Niet ontbeten dus. We wilde water en cola (zeer goed voor de darmflora!) kopen. Mijn reisgenoot maakte een zéér gevoelige fout, zonder enige verkeerde bedoeling: naar aanleiding van onze maaltijd gistermiddag, waar  wij extra moesten betalen voor mineraalwater ( de maaltijd verdunnelde in prijs ) En de eigenaresse duidelijk zei dat het kraanwater ongeschikt was voor les blancs bestelde hij water voor les blancs. Het hek was van de dam! De man explodeerde, wat wij wel niet dachten dat zij het kraanwater zouden moeten drinken en wij blanken flessen-water, nee hij had 15 jaar in Frankrijk leidingwater gedronken ....... etc. Er was geen houden meer aan hij schreeuwde en sloeg divers malen keihard op de tafel ..... wat we ook probeerden het werd dit zijn context gehaald. Door andere medewerkers werden wij weggeleid en de man raasde en tierde verder. De andere medewerkers hadden geen enkel probleem met onze woordkeuze en vonden het allemaal zwaar overdreven , het was gewoon een kwestie v een verkeerde woordkeuze.Nergens echt nergens ben ik deze gevoeligheden tegengekomen.Eten, drinken etc iedereen zit met en doorelkaar, het is gewoon géén item. Wellicht was deze meneer in Frankrijk zwaar gediscrimineerd! Géén water dus!

Op weg naar Cap Skiring, dit schijnt een bekend oord te zijn, Terwijl het gewoon een rommelig dorpje is, super mooi gelegen aan zee. Wij kwamen er snel achter: Club Med (= Frans-Chinees) is daar gevestigd. Het zag er heel mooi uit maar is echt niet mijn ding: alles cles en main georganiseerd. Maar goed de rondleiding was aardig.

Even  terug: rijdend naar Guinchigor verandert de natuur: van een zeer droog steppeklimaat komen er langzaam aan meer rivieren, meren en palmen. Zéér opvallend is dat hier heel weinig auto's rijden en wel meer brommers. De mensen wonen veel in lemen hutten met hout en bambou. Omheind met palen voor het vee. Er zijn erg veel gevlochten matten voor afscheiding van huis en cour. (Binnenplaats). Er is meer rundvee en altijd veel geiten. Paarden zie ik eigenlijk niet meer.. Er wordt erg veel gelopen door de mensen ook veel transport van groenten op het hoofd. De vrouwen lopen op blote voeten in het zand en zien er veelal heel erg verzorgd, schoon en kleurrijk uit, hoe ze dit doen is een raadsel.

Onderweg zagen wij meerdere malen rijtjes van een man of tien geulen houwen! Heel zwaar werk. En dit terwijl er machines zijn! Wat zijn deze mensen toch super gespierd, ik voel mij een fragiele spriet!

Onderweg stop ik vaak om te kijken naar de natuur of rond te lopen in de dorpjes.de mensen willen graag contact. Spontaan stoppen brommers om een praatje te maken, dat is leuk natuurlijk. Je hebt hier ruesachtig grote bomene, indrukwekkend mooi en sterk: de kracht straalt er vanaf, dertig meter hoog stammen van meer dan anderhalve meter doorsnede, wat zijn wij nietig!

Erg veel termietenheuvels gezien. Deze zijn wel drie meter hoog! ze waren versteend! De natuur is erg rijk en afwisselend.

Aangekomen ik Cap Skirng , het pension ligt diect  aan het strand.. Wat  mooi allemaal: de zonsondergang, de rieten daken, de mensen. De eigenaar heeft 12 jaar in Oostenrijk gewoond en drie jaar in Belgie. 1ls je wilt kun je hier dus Frans, Duits, Engels of Nederlands spreken. Ik hoor nu ´s avonds om bijna half tien de mensen typische afrikaanse muziek maken, genieten is dat.

Morgen een rustdag! Hard nodig.