dinsdag 6 april naar Laayoune de hoofdstad van ´Marokkans West Sahara' , discussies.

6 april 2017 - Laayoune, Westelijke Sahara

Dakhla - Laayoune.
Afstand: Zo'n 500 km
Météo: 17 tot 22 graden, sterke NO wind
7,5 uur incl luchpauze 1 lange politiecontrôle en meerdere korte en 3x tanken.

Om met het laatste te beginnen: door de sterke wind rijdt mijn motor nu 1:15 à 16 i.p.v. 1:20 à 1:25 ! Voor de zekerheid regelmatig volgetankt. De eerste pomp was gesloten, de tweede leeg en daarna ging alles goed. Enig probleempje: om 9 uur bleek ik de eerste klant van de dag te zijn en de pompbeheerder sliep nog. Met meerdere mensen hebben wij hem ´uit zijn bed gesleurd'! Beetje sneu, maar ja wij reizigers en chauffeurs willen ook verder. Deze meneer een prettige dag gewenst en de hand geschud, toen ging het hem ook wel weer goed af. Benzine nog steeds 0,75 €. Lekkere koffie uit een echt cappuccino apparaat dat niet op stroom maar op gas werkt! Nooit gezien noch van gehoord dat dat bestaat! Erg goede koffie! Carpe Diem!
Niet veel contrôles vandaag, bijna jammer, dat zou wat hebben kunnen afleiden van 500 km rechte saaie weg.
Eén zeer uitgebreide paspoort contrôle gehad. Het duurde wel een kwartier. Alle stempels werden nauwkeurig bestudeerd, ik moet toegeven het zijn er ook wel erg veel!
Later hoorde ik dat ze onder meer kijken of je uit algerije komt. Zodra je stempels uit dat land hebt kun je niet meer zonder 'aandacht' reizen. De twee landen leven op gespannen voet over meerdere kwesties, vandaar. Keurige vriendelijke contrôle, maar een beetje vreemd want met het Persoonlijke Marokkaanse nummer dat ik heb hadden ze dat zo na kunnen gaan.
Verder liep alles gesmeerd. Onderweg zag ik meerdere malen een vlaggen versierîg van kilometers lang. Een weg met een bdubbele bocht. Een mooi gezicht al die rode vlaggen. Als nuchtere Nederlander komt het allemaal iets overdreven over als je in een kleine stad komt en je ziet letterlijk duizenden vlaggen. Elk gebouw is versierd! Het bleek dat er een koninklijk bezoek was gepand vorige week, Dit bezoek is op het laatste moment afgelast.
De stad is sinds 1975, toen de Spanjaarden vertrokken zijn, geheel nieuw opgetrokken. Het ziet er modern en goed onderhouden uit. De architectuur is vooral imposant. Heel veel overheidsgebouwen, casernes, politie, rechtbank, administratie, prefectuur etc. Extreem veel politie op straat, echt overal zie je wel drie agenten bij elkaar staan als je om je heen kijkt, maar ook in café's, winkels en alle pleinen en straten. Gezien de oproer die er enkele jaren geleden is geweest begrijpelijk, maar of dat zo vol te houden is? Het moet toch een kostbare aangelegenheid zijn! Maar ja vergelijk het met de veiligheidsmaatregelen in bijvoorbeeld Frankrijk, het is niet veel anders.
Op een terras raakte ik in gesprek met enige Marokkanen. Onder andere een politie commissaris en een in frankrijk opgeleide meteoroloog.
Erg interessant om het hele verhaal eens van de andere kant te horen inzake de West Sahara. Internationaal gezien en via internet komt vooral de polisario visie aan bod (spaans-algerijnse visie gesteund door de UN). Wel echt een andere visie! Te lang en te ingewikkeld om zo even uit de doeken te doen. Dit is het voordeel van reizen, je krijgt een wat bredere genuanceerde kijk op de zaken omdat je automatisch andere onbekende visies hoort.
Ook de broederlijke visie ' nous sommes tous des frères'  / wij allen zijn broeders' vanuit hun geloof bezien wordt dat behoorlijk ruim geinterpreteerd en anderen worden gerespecteerd, ook andere visies. Ook hier werd zeer uitdrukkelijk gesteld dat moslims, christenen en joden zonder meer naast en doorelkaar kunnen leven en dat dat hier altijd zo is geweest. Met concreet aangehaalde voorbeelden. Ik heb zelf geen ervaring met het wonen in multiculturele wijken en kan dit dan ook niet zonder meer bevestigen of ontkennen uit eigen ervaring. Wel is mij deze mening nu door veel mensen naar voren gebracht, het komt oprecht over. Wij in het westen krijgen nog wel eens andere indrukken......
Wel kwam naar voren dat de mensen die nooit verder weg zijn geweest dan hun eigen dorp eerder veroordelen dan respecteren en wellicht is dat de grondslag van de problemen in nederland met de eerste, tweede en derde generatie emigranten. In de basis afkomstig van het arme niet ontwikkelde platteland met een heel erg behoudende visie!
Ik werd geinviteerd voor de maaltijd en we spraken zo drie uur verder ....... .

Bedenk bij dit alles dat hier een ander soort vrijheid  is dan wij gewend zijn er is erg veel controle op beeldmateriaal en wellicht geschrift ook!

Morgen ga ik naar Tan Tan  en Tan Tan plage, een kleine plaats 300 km noordelijker.