Reisveiligheid in afrika, franse en nederlanse tekst.

8 april 2017

Dit artikeltje is een beetje in het kader dat mensen ´bang' zijn om in zwart afrika te reizen. ( ja zo zegt men dat echt in afrika en het is echt niet discriminerend, je kunt er openlijk over praten!) Deze tekst schreef ik voor een franse site over veiligheid en reizen in afrika. Het origineel is dus in het frans. Ik dacht ´ik vertaal het even, laat dat nou even tegenvallen! Dus eerst het origineel in het Frans en daarna de nederlandse vertaling met wat aanpassingen

Bijdrage ´travel-vox.com' , sécurité en voyage en Afrique.
J’ai voyagé en afrique de l’ouest seul en moto. À mon avis, la sécurité en voyage est plus une certaine attitude de voyager qu'une prudence extrême qui pourrait gâcher votre voyage.
Mon attitude est toujours de parler avec des locaux, de créer un lien, ce qui est facile en Afrique. Sur les marchées, au bords de la route en faite partout. J’ai eu des merveilleuses rencontres par ce que je suis (très) ouverte. Très souvent c’est m’arrivé qu j’ai discuté et échangé des idées pendant une heure juste dans une marché ou au bord de la route ou se trouve mon hébergement. Souvent je suis même invité pour le repas, le thé ou autre. Parfois ils ont m'aidé d'arranger des choses pour moi!
Dans les petites villages, ou les marchés sont très fréquantés, j’ai toujours laissé tout mon bagage sur la moto (très vulnérable!). C’était même pas nécaissaire d'enlever mon gps ni de fermer avec un cadénas ma moto, la clés électronique suffisait largement! J’amais je me fait volé des choses. Pourquoi? Peut être parce que j’ai d’abord crée un lien avec des locaux qui se sentait responsable quand j'ai laissé ma moto avec mon baggage.
Mais il y a aussi des astuses. Quand tu te ne sens pas en securité, tu peux toujours demander de te reposer chez les gendarmes ou policiers (les fameux postes de contrôle en afrique il y en a des milliers. Là, il y a toujours une dizaine de personnes qui t’offres de l’eau ou quelque chose à manger et ils sont friand à discuter! Je parle de mon voyage en Mauretanie, Mali, Guinée, Guinée Bissau, Siera Leone, et Le Sénégal. Au Maroc les postes de contrôle sont plus formel et en général on ne peut pas se reposer la bas.
Autre astuce: je ne suis jamais resté plus de deux ou trois jours au même endroit, ça évite d’inviter des gens de planifier un vol.
Des gardiens pour la nuit: il y en a partout en Afrique tous les hôtels les ont et au Maroc il y a des parkings surveillés, ont paye et votre moto et bagage sont en sécurité.
Je garde mes papiers et argent toujours dans des poches fermés et toujours je voyage le plus discrète possible avec un petit appareil photo et ne pas avec un grand reflex. Des petits billets prêt à utiliser dans la poche.
Ne vous laissez pas vous intimidé par le nombre de personnes et le bruit des marchés, c'est le mode de vie des africaines, pas plus ni moins, il faut juste se habituer et s'adapter! C'est tout! Mais c'est vrai les premiers fois quand j'ai entrée avec ma moto dans une rue en plein marché, j'était impressionné et intimidé par le nombre de personnes et le manque de place. Mais sa s'arrange tout seul, c'est le mode de vie Africaine!

Vous assoyez vous chez un petit ´restaurateur' et quoique ce soit vous avez besoin (fruits, pain, boissons, serviettes etc etc., vous le demandez et ils l'arrange (achète) pour vous ou ils laisse venir un vendeur ou vendeuse! C'est normal la bas, tous le monde le fait!
Bon voyage!

Bijdrage'travel-vox.com 'reizen, veiligheid in Afrika'.
Ik reisde op de motor in mijn eentje naar West-Afrika .
Naar mijn mening, is  reisveiligheid meer een bepaalde manier van reizen / houding dan een extreme voorzichtigheid, dat zou je reis eerder kunnen verpesten dan goed doen.
Mijn houding is altijd om te spreken met de lokale mensen, je creëert zo een relatie, dit is heel belangrijk en gemakkelijk in Afrika. Op markten, aan de randen van de weg, werkelijk overal heb ik contact gelegd. Ik heb prachtige ontmoetingen gehad. Voorwaarde is wel dat je zeer open bent.
Vaak gebeurde het dat ik mensen gewoon aansprak waarop de leukste discussies volgden, op een markt of langs de weg waar ik mijn hotel of pension had. Vaak werd ik zelfs uitgenodigd voor de lunch, thee of ander. Soms hielpen ze me spontaan om dingen voor mij te regelen!
In kleine dorpen of op de markten die zeer druk bezocht zijn, liet ik altijd al mijn bagage op de motorfiets (erg kwetsbaar!). Het was niet eens nodig om mijn gps verwijderen of mijn motor met een slot te vergrendelen. De elektronische sleutel is dan echt voldoende! Nooit zijn op deze plaatsen dingen van mij gestolen. Waarom? Misschien omdat ik  eerst een link creëerde met lokale mensen, die zich vervolgens verantwoordelijk voelden om een oogje in het zeil te houden.
Maar er zijn ook trucjes. Als je je niet veilig voelt in Afrika, dan kunt je altijd vragen om uit te rusten bij de gendarmes of politieambtenaren bij de befaamde barages of roadblocks waar er letterlijk duizenden van zijn. Daar zijn altijd een tiental mensen die je water of iets te eten geven en ze zijn dol op praten! Altijd eerst iedereen een hand geven! Ik spreek over mijn reis naar Mauretanië, Mali, Guinee, Guinee-Bissau, Sierra Leone en Senegal. In Marokko zijn de checkpoints meer formeel en in het algemeen kun je daar niet rusten en zijn er geen lokale mensen. Ander land andere stijl!
Nog een tip: Ik ben nooit langer dan twee of drie dagen op één plaats gebleven, dit voorkomt wellicht  om mensen 'uit te nodigen' om een ​​plan te smeden om je te bestelen.
Bewakers voor de nacht: ze zijn er overal in Afrika, vooral bij Hotels. In Marokko zijn er veel bewaakte parkeerplaatsen, je betaalt en je motorfiets en bagage zijn veilig.
Ik houd mijn papieren en geld steeds in gesloten zakken en ik reis altijd zo discreet mogelijk met een kleine camera en niet met een grote Reflex met een mega zoomlens. Kleine bankbiljetten klaar voor gebruik in de zak! Dat voorkomt het pakken van je portemonnaie, vaak boordevol met valuta.
Laat je niet intimideren door het aantal personen en het lawaai van de markten, het is de Afrikaanse manier van leven, niet meer en niet minder, je moet gewoon wennen  en je aan passen! Dat is het!
Maar het is waar, de eerste keer toen ik met mijn motorfiets op een  markt reed midden op straat, was ik onder de indruk en geïntimideerd door het aantal personen en het volstrekte gebrek aan ruimte. Maar het regelt zich zelf, ´vous êtes en Afrique' , de Afrikaanse manier van leven!
Vergeet vooral niet uw Frans wat op te halen, Frans is vaak de officieële voertaal!

Als je in een klein eetkraampje op de markt zit, kun je alles wat je nodig hebt bestellen! (fruit, brood, drankjes, zakdoeken, servietten etc etc)vraag er naar en ze regelen het voor je (kopen) of ze regelen een andere verkoper of verkoopster te komen! Het is daar de normale gang van zakenz, iedereen doet het zo!
Prettige reis!