woensdag 12 april Marrakech

12 april 2017 - Marrakech, Marokko

Woensdag 12 april
Vandaag een rustig dagje. Van ongeveer 8.30 tot 12.30 door vele souq gelopen die ik nog niet had gezien. Dat was eigenlijk het deel met alle handelaren. Je hebt ze die grossier zijn 'vente en gros' en de directe verkoop 'en détail', net als in Nederland. Er zijn kilometers hele smalle straatjes waar je de weg vrijwel gelijk kwijt raakt. Ofschoon er een zekere mate van groepering per product is (bijvoorbeeld:´tapijten, koperwaren, zilverwaren, stoffen, kleding, sjaals, tassen, andere lederwaren, schoenen, kruiden etc etc) loopt het natuurlijk toch een beetje door elkaar. En juist dat is de reden dat je erg moeilijk herkend waar je bent. Soms denk je een winkeltje binnen te lopen maar dat blijkt gewoon een steegje met weer meer verkoopstandjes te zijn, soms loopt het juist dood. Na een paar uur kreeg ik herkenning.
Zelf vind ik de echte ambachten waar geproduceerd wordt het leukste, de verkopers verkopen toch immers alles wat los en vast zit en zijn gewoon minder interessant, daarentegen de meubelmakers, leerlooiers, schoenmakers, kopersmagers, smeden, slotenmakers etc. Sommigen waren echt niet in voor een praatje: zij wilden gewoon produceren en niet afgeleid worden door toeristen. Ook foto's maken wordt zelden toegestaan (van henzelf aan het werk). Erg jammer want je kunt met die ochtendlichtval door de rieten matten de meest waanzinnige foto's van ambachten maken. Zo wilde ik een slotenmaker fotograferen welke een meesterstuk aan het maken was, hij wilde absoluut niet dat ik foto's maakte en wilde gewoon werken! Geef hem ongelijk.
Al die leren sandalen worden daar echt met de hand gemaakt: gesneden, gaten geslagen en genaaid. Honderden stuks!
Na vier uur waren mijn benen zo moe van het geslenter dat het tijd werd voor een siësta: ik sliep als een roos en moest mijn benen daarna weer op gang brengen. Nog samen gegeten met een stel  Fransen die ik tegenkwam, hij bleek professioneel basketballer geweest te zijn en nu trainer van een team in Les Landes (zuid west frankrijk). Later kwam ik in het hotel nog een stel leuke Nederlandse vrouwen tegen, we maakten er een gezellige avond van op een dakterras. Géén alcohol want dat wordt lang niet overal verkocht. Dan kom je snel op muntthee of fris.
Ik moest mijn motor nog even verhuizen want de stalling wilde nu omgerekend 10€ hebben voor één nacht stalling! Vlakbij vond ik een andere voor minder dan de helft, toen wilden ze wel zakken maar waren zij te laat.
Morgen op pad richting Ouarzazate ten zuid oosten v Marrakech. De route loopt over een zeer kronkelige bergpas zo rot 2100 meter hoogte.