Naam:
Foto’s:
920
Video’s:

Over mij

Ach introductie van mij is natuurlijk niet persé nodig maar toch .........  niet iedereen kent mijn reishistorie, vandaar.

Voor mijn gevoel was mijn eerste echte reis een verblijf van 2 maanden in de USA in 1968 met een bezoek aan IJsland en Canada en route. Mijn eerste zelfstandige 'reizen' gingen per trein in Nederland (jarenlang de tienertoer) gevolgd door Interrail naar Italië en Scandinavië (1971) en 2x naar Istanbul in 1973 en '75. Mijn ouders waren zo verstandig geweest om mijn wens te vervullen en een multi activity camp in Engeland in te willigen. Dat was de Outward Bound School in Devon. Daar leerde je alles maar dan ook alles van het overleven onder het adagium 'to serve, to strive and not to yield'. Na dat kamp maakten ze zich echt nooit meer zorgen. Wisten jullie dat ik met een vriend in 1974  een zesweekse 6.000 kilometer lange trip op de brommer heb gemaakt? Door de Alpen, Joegoslavië, Oostenrijk, Hongarije, Tsjecho-Slowakije en terug. Dat alles gelardeerd met lastige communistische regels, achtervolgingen, stempels, wisseltrucs etc. Een echte levenservaring.

Ook mijn trip in 1977 naar 'de oriënt', zoals mijn vrienden dat noemden, (Japan, Hong Kong, Thailand, Maleisië, Singapur en Indonesië) mocht er wezen en maakte enorm veel indruk op mij, zo verschillend zijn de culturen in Azië van die van Europa.  Na deze verschrikkelijk mooie 'jeugdreizen' was er véééél minder tijd voor reizen maar bleef de motor en de jaarlijkse europese tripjes. Het paard en het werk eisten- overigens met heel veel plezier- hun tijd.  Het paard ging deel uitmaken van ons gezinsleven. Alles en iedereen draaide om het paard, heel veel trektochten maakten wij in Frankrijk. Machtig mooi maar minder makkelijk om lange reizen te maken. Toch kwam het er van om naar Rusland en Ukraïne (1992), China (1994), VS (1990, 2002, 2005), India (2008) en Indonesië (2016) te gaan. Mijn reis naar West Afrika  in 2017, was gewoonweg het heroppakken van de oude draad, het avontuur per motor.

Deze reis naar Centraal Azië vormt het vervolg hierop.

Over mijn reis

Iran, Pamir en Wahkan

Een langverwachte wens gaat in vervulling! Vierenveertig jaar geleden (!) maakte ik met een vriend, het plan om na het behalen van ons eindexamen  per motor van Bilthoven naar Teheran / Iran te gaan. Indertijd reed ik op een Yamaha XT 500. Het is er door de loop van het leven en de politieke ontwikkelingen nooit van gekomen.

Tijd dus om dit niet gerealiseerde reisdoel alsnog te realiseren. Maar ja in de loop der tijd is er nog een andere wens ontstaan: het rijden van de 'Pamir Highway' in Tajikistan / Kirgizië en de Wahkan Corridor in Afghanistan. Dit laatste gebied is één van de meest afgelegen (en vergeten) gebieden op de wereld.

Voor deze zeer uitdagende en boeiende reis heb ik een reismaatje gevonden: John de Ruyter uit Zutphen. Een zéér ervaren motorrijder met een brede blik op de wereld.  Alleen op stap vond ik grandioos en ik kan het iedereen aanbevelen, maar waarom niet met zijn tweeën? Je kunt je indrukken en observaties delen en elkaar mooi aanvullen en steunen indien nodig. John en ik ontmoetten elkaar in het voorjaar van 2005 in Oostenrijk op een motorvakantie. En zo ontstond in de loop der tijd een hele leuke en fijne vriendschap.

Wij zullen onderweg veel discussies en uitwisselingen hebben met andere reizigers en locale mensen, kennismaken met andere culturen en zeker de nodige aandacht besteden aan de locale culinaire gewoonten. Dit zijn de drijfveren voor al mijn reizen en ik hoop dat jullie als volgers hiervan mee kunnen genieten.

Schroom niet om vragen te stellen of opmerkingen te maken, ik geef geen garantie onderweg antwoord te geven, maar de kans is er zeker. John en ik houden ook nog via Polarsteps de route bij gelardeerd met foto's. Schrijf je hiervoor in indien je geïnteresseerd bent.

Bezochte landen

Ik heb 29 landen (12%) bezocht:

Albanië, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Frankrijk, Gambia, Georgië, Griekenland, Guinee, Guinee-Bissau, Italië, Kazachstan, Kirgizië, Kroatië, Macedonië, Mali, Marokko, Mauritanië, Montenegro, Nederland, Oezbekistan, Senegal, Sierra Leone, Spanje, Tadzjikistan, Turkije, Verenigde Staten, Westelijke Sahara.