Dag 72, maandag 8 juli 2019, verjaardag en Kafkaanse toestanden.

9 juli 2019 - Tbilisi, Georgië

Dag 72, maandag 8 juli 2019, verjaardag en Kafkaanse toestanden.

Vroeg werd ik al gefeliciteerd, John sloeg zijn ogen open en feliciteerde mij. Een goed begin van mijn verjaardag. Xandor was tweede want hij werkte op een festival waar hij aan het opruimen was, bij de eerste lichtstralen (5 uur) belde hij. Leuk!

Vandaag gepland de door Gilles gestuurde remblokken op te halen bij de douane. Wat je zou denken dat makkelijk is werd een nachtmerrie. Verstrikt in de Kafkaanse ambtelijke molen kwam ik mijn dag door!

Ik zal puntsgewijs even aangeven wat ik moest regelen:

Langs DHL om de stand van zaken te weten, doorverwijzing naar douane,

Bij douane doorverwijzing naar Revenue service voor aanvrage fiscaal nummer bij de Georgische belastingdienst

Bij douane doorverwijzing naar bank. Betaling douanerechten bij een bank - weigering bij drie banken omdat ik geen Georgische bankrekening heb!

Opening bankrekening bij TBC een Georgische bank om te kunnen betalen. Dit zou enkele minuten duren, na 1/2 uur gegevens inkloppen en tientallen vragen beantwoord te hebben kon ik op autorisatie wachten. Weggegasn er gebeurde niets meer.

Via een bedrijf in electriciteitsartikelen voor de bouw alsnog de betaling kunnen regelen. Deze meneer had ons 's ochtends de weg gewezen en aangeboden ons bij andere problemen te helpen! John kwam op het goede idee om zijn hulp in te roepen. Hij wist meteen de goede bank. Ik kon zelf zonder probleem rechtstreeks betalen zonder zijn tussenkomst. In 2 minuten geregeld.

Betaling 35 Lari bij de kas van de douane

Ophalen pakje bij douane onder zorgvuldige verificatie van alle personalia

Franz Kafka zou zeker in stast zijn gebleken om van deze gang van zaken een somber getint boek te schrijven. Helaas mijn literaire kwaliteiten zijn zeer beperkt! Ik verwijs naar zijn werken 'der Prozess' en 'die Verwadlung'.

Hierna gingen wij onmiddelijk naar Bikeland waar mijn remblokjes een uur later al gemonteerd waren. Hier sleutelt men veel aan Harleys: hoe lager hoe beter. Ik heb wel eens het idee dat die jongens uit deze scene niet rijden omdat je nauwelijks een bocht doorkomt zonder dat je motorfiets de grond raakt. Ieder zijn heug. Ruig russisch getint en sprekend publiek, stierennekken, corpulent, tatoes en met korte broek en T-shirt op de motor rijdend. Ongelukken komen blijkbasr niet voor...... Toch stonden er enkele gecrashte machines. Deze types hebben vaak zeer knappe vrouwen, elegant en sportief (zeer kort) gekleed zodat iedereen echt goed kan zien hoe goed moeder natuur ze heeft bedeeld. En natuurlijk staat de cabrio klaar.......

Ze hebben mij daar fantastisch geholpen in een super relaxet sfeertje. De werknemers sleutelen in korte broek met ontbloot bovenlijf. No problem, heerlijk onconformistisch gedrag en dáár gaat het in deze gemeenschap om. Als GS-rijder val je hier echt op. Een gemiste kans dus voor deze jongens want juist zij wilden opvallen. Voor John kwam er een einde aan zijn geduldige wachten.

Om een uur of vijf waren wij eindelijk in het hotel zonder middageten. Het werd tijd voor het avondprogramma. Even snel douchen en hup in de taxi. In de fantastische horeca straat met allemasl bars en bistro's een lekker lokaal tapbiertje gedronken. In de vogende straat zijn er uitsluitend bistro's. Wat we zochten was een zaak met een goede wijnkaart om van de befaamde Georgische wijnen te kunnen genieten. We raskten in gesprek bij een bistro en deze man wist onze gevoelige snaar te raken. Hij stelde een fantastisch rundvlees gerecht voor wat wij dienden te combineren met een kaasgerecht. Het bleek een schot in de roos! Ook zijn voorstel van een kwaliteitswijn volgden wij op. Een mooie volle droge rode wijn met een prachtig bouquette en een fantastische smaakontwikkeling in de mond en dat voor een jonge wijn, magisch! Wat hebben wij genoten. De ober liet mij, alvorens espresso te serveren de koffiebonen proeven. Duidelijk een arabica met een enkele crack (branding tot 195 graden) super.

Het feestje was nog niet voorbij: we gingen naar onze favoriete coffeebar waar men vers ijs draait en dat werd smullen!!

Voldaan keerden wij naar het hotel. De Kafkaanse toestanden waren volledig overstemd door onze culinaire belevenissen.