The great game

6 april 2019 - Labastide-Murat, Frankrijk

Maandenlange voorbereidingen voor een reis van een goede drie maanden (90 tot max. 100 dagen). Dit is onderdeel van de voorpret! Trajectplanning, aanpassing van de motor, kampeermateriaal, kaarten (digitaal en papier), de nodige vaccinaties, verzekeringen en het vele papierwerk.

Ik zal enkele belangrijke onderwerpen toelichten om te beginnen het traject :

Tja, dat is niet het makkelijkste. Aangezien John en ik allebei richting Centraal Azië wilden gaan was dat niet echt het punt van discussie maar meer het punt van samenkomst. Tijdens de reflectie van de route hebben wij enkele malen Africa overwogen om bijvoorbeeld het Carnet de Passage en Douane te voorkomen ('het Carnet') waarover later.

Toen bleek dat met name Nigeria, Angola of erg gevaarlijk of ontoegankelijk waren was de keuze snel gemaakt en besloten wij inderdaad voor Centraal Azië te kiezen. Hierbij komen dan Iran, Pakistan, China en de stanlanden voorbij.

De aller mooiste route gaat via Iran, Pakistan (Karakorum Highway), een stukje China, vervolgens via Kirgizië en Tajikistan de Pamir Highway en dan via Uzbekistan en Turkmenistan weer terug. Helaas, helaas, dit is moeilijk (gevaar in Balouchistan, gelegen in het westen van Pakistan waar de Taliban actief is) en een erg dure en geheel onvrije  optie en daardoor oninteressante passage in China. Ook de spanningen tussen Pakistan en India, maar ook met China zijn niet erg hoopgevend. Kortom wij kozen uiteindelijk ervoor om Pakistan te laten liggen voor wat het is.

Het voordeel is dat er zo tijd vrijgekomen is om langer in Iran te blijven. De planning is ongeveer een maand om dit zeer grote land te ontdekken. Iran heeft een zeer rijke historie en een geweldige cultuur, terwijl de bevolking zéér gastvrij is (bij de voorbereiding is mij gebleken dat het nieuws dat wij uit Iran krijgen totaal anders is dan de werkelijkheid ter plaatse. Wij worden te veel door Trump en zijn Foxnieuws beïnvloed. Wij gaan dit gewoon tegen de nieuwsstroom in zelf bekijken. 

Ook kwam er zo tijd vrij om  de Wahkan Corridor te doorkruisen. Dit laatste gebied is een soort appendix welke tot Afghanistan behoort (het uiterste Noord Oosten van het land). Eén van de meest verlaten en vergeten gebieden op aarde. Deze Corridor is gelegen in en om een vallei op 4000 meter hoogte  met eromheen geplooide bergen van circa 6 à 7.000 meter hoogte.  Er leven daar ongeveer 14.000 nomaden met hun veestapel in volstrekte eenvoud. Dit gebied ligt tussen Tajikistan (= voormalige Russische tsaristische imperium) en Pakistan (voormalig Brits Imperium) en China en is in de tweede helft van de 19e eeuw gecreëerd als corridor tussen de twee grootmachten. Deze hele imperialistische koloniale geschiedenis is bekend onder de naam ' The great game' naar een boek van Peter Hopkirk. Om snel hiervan wat meer te weten en enig inzicht te krijgen verwijs ik naar Wikipedia.

Vandaar de naam van de reis 'The great Game'.

Globaal gezien ziet onze route er als volgt uit: (copy & paste in google maps om het te zien)

https://www.google.fr/maps/dir/La+Dev%C3%A8ze,+46240+Labastide-Murat,+Frankrijk/Antalya,+Turquie/Ispahan,+Iran/Bam,+Province+de+Kerman,+Iran/Achgabat,+Turkm%C3%A9nistan/Douchanb%C3%A9,+Tadjikistan/Murghab,+Tadjikistan/Almata,+Kazakhstan/Atyraou,+Kazakhstan/Tbilisi,+G%C3%A9orgie/@43.8489706,14.1640571,3.62z/data=!4m82!4m81!1m10!1m1!1s0x12acebcff729b139:0x92235d32050bd8fb!2m2!1d1.587945!2d44.642924!3m4!1m2!1d19.3610752!2d42.2263803!3s0x134de4ceff7e5243:0xa1bb1bd30f899743!1m5!1m1!1s0x14c39aaeddadadc1:0x95c69f73f9e32e33!2m2!1d30.7133233!2d36.8968908!1m5!1m1!1s0x3fbc35fe8c326799:0x7ab57816ef5837f5!2m2!1d51.6659656!2d32.6538966!1m5!1m1!1s0x3efcab5efd700d5f:0x2a30804d668d7cd0!2m2!1d58.337468!2d29.0984956!1m5!1m1!1s0x3f6ffe1bab3684d9:0x3cde013f62d3ade9!2m2!1d58.3260629!2d37.9600766!1m5!1m1!1s0x38b5d16fd27bf89b:0xddf9378ddea1fd44!2m2!1d68.7870384!2d38.5597722!1m15!1m1!1s0x38ea591f94eb9d21:0x412a1caf98366619!2m2!1d73.9976946!2d38.1869138!3m4!1m2!1d74.5093933!2d42.8244823!3s0x389ec94f977bd3d3:0xf41c93c6fc22b3f3!3m4!1m2!1d78.3807831!2d42.4969232!3s0x38865c0622c22d8d:0x273a68be685f84d2!1m5!1m1!1s0x38836e7d16c5cbab:0x3d44668fad986d76!2m2!1d76.8512485!2d43.2220146!1m10!1m1!1s0x41a3ea26f5b2dd0d:0x3e4a125c0e268d2d!2m2!1d51.9238373!2d47.0944959!3m4!1m2!1d49.6309149!2d40.5029606!3s0x40309b02c31de8e3:0x64db84d11321aa88!1m5!1m1!1s0x40440cd7e64f626b:0x61d084ede2576ea3!2m2!1d44.827096!2d41.7151377!3e0

Hierbij een kleine opmerking: door het ontbreken van (verharde) wegen in de Pamir en de Wahkan Corridor worden deze niet door Maps ondersteund en dus niet weergegeven. Het traject van Atyraou in Kazachstan naar Baku leggen wij per boot af , terwijl Tbilissi naar Cahors of Zutphen Globaal 4.000 km is. De geplande route komt dan op circa 20.000 km zonder omwegen. 

4 Reacties

  1. Xenia:
    6 april 2019
    Leuk dat je weer een blog bijhoudt! Veel plezier!
  2. Yvanca:
    6 april 2019
    Super leuk! Kan niet wachten op alle verhalen 😊
  3. Ronald De Graaf:
    9 april 2019
    Succes met je geplande tocht! Heb je de verhalen van Paul van Hooff al gelezen op z’n Moto Guzzi naar Japan?
  4. Marion Elskamp:
    13 april 2019
    Veel succes en lekker genieten!