Dag 12, woensdag 7 mei richting het Taurus gebergte.

9 mei 2019 - Karadut Köyü, Turkije

Dag 12 , woensdag 7 mei 2019 richting het Taurus gebergte.

Slecht nieuws vandaag, maar dat bewaar ik voor aan het eind!

Vroeg in de benen, om even voor zevenen al vertrokken bij zeg maar gerust lekker fris weer. Als je wilt genieten van een dag met veel afteleggen kilometers moet je gewoonweg vroeg weg. Wij kwamen vandaag veel controles tegen van de yandarme (zo heten ze hier!) , Politie en leger geen probleem maar het houdt zo op!

Het landschap veelal een beetje saai, zeker niet lelijk maar het is nu eenmaal zo dat als een berg slechts uit rotsen bestaat en er geen enkel leven zichtbaar is het uitzicht op die berg ook een beetje doods wordt. En zo was het: na twee uur van dit soort bergen wordt je blij van een 'dwarse' bergen ' en die waren er gelukkig ook (zie foto). Je vraagt je eigenlijk af wat een mens in zo'n gebied te zoeken heeft? Ik denk, gewoon niets , er leven dan ook practisch geen mensen! Het enkele dorpje dat er is, was straatarm of er leven mensen met 'service jobs' in het leger, communicatie, electriciteit enz.

In een iets grotere stad lunchten wij:  gegrild vlees met vers brood, heerlijk gekruide rijst, groenten op zuur , vers brood en verse salade. Zéér schoon. Voor twee personen 5,95 €.

Over betalen op reis gesproken: alles kun je met de bankkaart betalen, pinnen zo jullie willen. Uit kostenoogpunt waren wij getipt een internet bank te nemen zodat cash opnames minder duur worden. Het is Erica en mijzelf namelijk overkomen dat het opnemen van geld niet het probleem is maar de torenhoge kosten (soms wel 10% van het op te nemen bedrag of per transactie gewoon 8€. En dan zijn in armere landen de maximaal op te nemen bedragen gemaximeerd tot bijvoorbeeld 80 € per keer! Dit was het geval in Indonesië en in Afrika. Nu met de bank N26 hebben wij 1,8% kosten voor cash opnames en geen kosten bij kaart betalingen en super wisselkoersen zonder kosten! Heel erg leuk is dat je betaalt en één seconde later een bericht krijgt hoeveel je hebt betaald. Vandaar dat wij weten dat ons eten 5,95 €  heeft gekost.

Vrij plotseling wisselde het landschap: veel meer groen, bergen met begroeiing, vlaktes met akkerbouw, kleine dorpjes met individuele huizen. De huizen hebben helaas vrijwel allemaal daken van golfplaten. De algemene indruk in de dorpen is rommeliger, meer zooi, armer terwijl de steden en stadjes er goed verzorgd uitzien.

En een andere etnische groepering, de Koerden. Duidelijk donkerder gekleurde mensen (haar en huid) met een andere gezichtsuitdrukking. Erg veel zwaaiende mensen, men is echt blij je te zien. Veel handambachten en werk op het land. Het lijkt hier af en toe de graanschuur van Turkije. Dat is misschien niet zo maar alles is groen en er is een zeer groot aanbod aan groenten. Door de Turkse overheid zijn er veel infrastructurele werken in gang gezet.

De mensen zijn hier anders gekleed, mannen met witte blouses en vaak een geborduurd jasje of trui erover. Een soort 'pof' broeken en veel zwart-tinten. Vrouwen met lange jurken. En als je dan voor een stoplicht staat en iemand rent naar je toe, vraagt waar je vandaan komt en biedt je spontaan thee aan, ja dan wordt je gewoon blij!!

Wij merken gelukkig niets van onrust maar aan de legerposities bij kruispunten te merken zijn er spanningen.

Wij zijn te gast in dit land en mengen ons niet in politieke discussies. Oren en ogen open houden en je kunt er erg veel van leren: een mens van nature wil gewoon op goede voet staan met zijn buren en staat klaar om een ander te helpen.

De laatste 150 kilometer werd echt 'freude am fahren' zoals de BMW slogan het zo mooi verwoord. Bocht na bocht, het ene landschap nog mooier dan het andere en motoren welke dit leuk vinden en de rijders nòg meer . Wat een plezier.

Ik was toe aan even vijf minuten de ogen dicht doen lekker in de zon. Er reden mensen voorbij welke vervolgens weer terug reden en aan John vroegen of ze konden helpen, of het wel goed ging met mij. Attent en een voorbeeld van de niet geurbaniseerde mens.

De temperatuur steeg fors bij het dalen van 1600 naar 1000 meter hoogte. Het werd zelfs 21 graden om 18.30 uur. Aangekomen op ons adresje zakte de temperatuur erg snel en het begon flink te waaien. Het campingdeel was echt niets en ook meer voor campers bedoeld. Wij besloten in het pension deel te slapen. Eenvoudige maar schone kamers met een eenvoudige maar grote badkamer. Opvallend was de onhandig smalle stalen trap[]en de zeer efficiënte wijze van schoonmaken. De gemeenschappelijke ruimte, tevens restaurant met tegelvloer reinigen ze door er een stuk of 10 emmers water over te gooien! Het water liep snel weg en alles was zo droog.

De douche was zelfs lauw tot warm waardoor het vuil van het lichaam spoelde en de energie terug vloeide. Gewoonweg heerlijk.

Het avondeten was heel anders: een 'gehakt-ei-groenten mengsel' met tomaten erdoor. Een echt afwijkende smaak met weer lekkere rijst.

Er waren meerdere Russen en Duitsers waarmee wij nog wat leuke gesprekken hadden. Een Rus was helemaal enthousiast over Georgië! Wij blij dat dat in onze planning ligt!

We zitten in ons pension in Karadut op 1000 meter hoogte in het Taurus gebergte aan de voet van de Numrud Dagi. Boven op deze 2200  meter hoge berg staa de resten van een zeer oud pyramidecomplex met Griekse, Turkse en Persische beelden. Het moet prachtig zijn! Morgen gaan wij er naartoe.

Nu het slechte nieuws.

Via mijn Franse motorreisvrienden Gilles en Dominique (welke wij donderdagavond in Tatvan / Turkije zullen ontmoeten ) vernamen wij uit Iran dat vanwege de Amerikaanse boycot alle motorfietsen boven de 250cc niet meer in Iran worden toegelaten! Deze maatregel bestaat sinds augustus vorig jaar maar werd niet toegepast. Slechts 3 motorfietsen zijn tot nu toe geweigerd. Nu schijnt het echt te zijn ..... . Een grote teleurstelling natuurlijk omdat ik 2 jaar geleden voor mij ook al niet doorging. Vrijdag gaan wij gewoon naar de grens en gaan daar onder de koude douche staan, je weet maar nooit misschien komt er plotseling warm water.

Wij bereiden ons voor op plan B en de gezellige avond met onze vrienden!

Plan B horen jullie vrijdàg of zaterdag. Spannend.