19 maart op naar Freetown, Sierra Leone

19 maart 2017 - Freetown, Sierra Leone

Zaterdag 19 maart van Cape Verga / Hotel Bellevue naar Freetown
Distence: 490 km
Météo: 37 gr. C

Een flinke afstand dus vandaag maar al voor 7.30 in het zadel, dus dat moest lukken. Het bleek uiteindelijk ruim 12 uur te duren! Waarom? Ik kan zelfs zeggen dat er flinke stukken weg goed waren. Vooral de 180 km in Sierra Leone. Nee het waren juist de slechte delen waar je maar 20 km/u kon rijden die het gemiddelde flink deed zakken. En de grens kostte gewoon 2 uur. Hier bij waren de mensen uit SL gewoon onvriendelijk en wilden ze gewoon extra geld. Toen ik dat allemaal had betaald ( douane, visa 150€, ja maar uw ambassade zegt zelf 100 dollar, nou oké dan 100 dollar of 150€!!!!!) kwamen ze met wegenbelasting aanzetten. Toen heb ik ijskoud geweigerd en gezegd dat ik een bewijs wilde! Hij kleedde zich om van korte broek en slippers in uniform en toonde mij zijn legitimatie! Bovendien betaalden anderen het ook, toemaar ook dat betaald! 25 meter verder Halt, contrôle, paspoort, papieren, de 6e keer in 250 meter! Zij vroegen geld. Toen heb ik ze uitgelegd dat ik 2 uur geleden blij was hun land als toerist te bezoeken, nu 2 uur later niet meer vanwege al die controles en betalingen ´ go on go on, have a nice time, we are happy you visit our country!' Toch de gevoelige snaar geraakt? En ik moet zeggen, gedurende mijn korte stops voor benzine en drinken kom ik niet weg voordat een man of 10 foto's hebben kunnen maken van motor en mijzelf. Op een gegeven moment schoten ze allemaal in de lach, het hield niet meer op. op de vraag wat mijn motor kost - meestal is dat hier 5 jaarsalarissen heb ik een goed antwoord gevonden: in onze cultuur praten wij daar gewoon niet over, en ook wil ik niet mijn rijkdom tonen, dat is zeer ongepast. En dit antwoord begrijpt echt iedereen en ze schamen zich zelfs het te hebben gevraagd!
Ja die slechte wegen, het sloopt je, de hele dag staan op je motor om goed evenwicht te houden, steeds weer zeer gevaarlijke ´nids de poules' ( kippennesten, oftewel diepe kuilen) voor mij ging een lichte motor genadeloos op de grond 180 graden gedraaid, motor kapotgeslagen op de grond, de man stond weer snel op, een zucht van verlichting. In Freetown heb ik 3 uur tussen de extreem vervuilende dieselauto's mogen rijden, ik voelde mij onwel worden, bah ,bah,bah die vervuiling.
Een hotel zoeken was erg moeizaam omdat de stad zeer uitgestrekt is. Gelegen aan een baai met heuvels moest ik in de schemering de heuvels van de stad door, op de kaart van mijn gps langzaam naar zee greden, en ja hoor, een hotel! Aardige mensen, meneer voor en meneer na, waarom ook niet. Eén minuut later zat ik al aan een Star biertje! En dat doet goed, en een beetje service ook: geen zand en gesleep, geen tent, nee mensen die een vermoeide reiziger op zijn gemak stellen! Heerlijk.
Om 8 uur zat ik aan tafel met een erg mooie baracudafilet, lekker. Verder waren er wat Nigerianen, leuke mensen. Sierra Leone is een engelstalig land en heeft een zware slavernij historie achter zich liggen. Het is een klein land met Freetown als hoofdstad en ligt ca 7.500 km van Nederland.
Morgen op verkenning in Freetown.