Op de boot iv Barcelona naar Tanger

24 februari 2017 - Tanger, Marokko

24 februari bateau Barcelone - Tangeri
Météo : stromende regen, ook op zee. Een graad of 15 à 20.

Als eerste opgestaan in het hostel, alles donker niemand op. Gelukkig was er beneden iemand om de koffie automaat toegankelijk te maken. Om 7 uur kon ik uitchecken om vervolgens in de stromende regen weg te gaan. Aangekomen in de haven bleken daar al 100 auto's te zijn. De meest waanzinnige truck's tot Renault 4 tjes ! Er wordt een grote spaanse rally georganiseerd in Marocco waarvan ca 70 deelnemers myet 35 auto's aanwezig waren met auto's van 20 jaar en ouder. Vooral jongeren. Verder de Duitsers met de best geéquipeerde auto's, zeer professioneel uitgevoerde splinter nieuwe trucks 5.500 kg full-options etc. Imposant. Verder erg veel marokkanen uit Italie en Spanje stuk voor stuk aardige mensen, allemaal franstalig. Personenauto's met één meter bagage op het dak. Zij betalen een boete in marocco wegens 'surcharge' en mogen gewoon doorrijden.
En daar sta ik dan als enige motorrijder in de regen. Voordeel, iedereen vond het normaal dat ik die 200 auto's voorbij reed, beetje bang om te vallen, dat wel, spiegelglad! Nog even stempels halen en in de boot. Een Ganese security man sprak mij in goed engels aan en begeleidde mijn motor en vervolgens mijzelf naar boven. Ik ontmoette hem later en heb wel een uur met hem (in het frans) gesproken. Ondertussen greep hij even in bij een ruzie tussen marokkaanse en italiaanse passagiers over het tv net dat aanstond! Waar maak je je druk om!!
Tussendoor moest iedereen zich bij de morokkaanse politie melden voor computerregistratie en een zeer belangrijke stempel: je registratienummer in marocco.
Alles, maar dan ook alles op de boot is Italiaans, ze spreken noch engels noch frans. 'una caffè' ging mij erg goed af en ik kreeg een voortreffelijke espresso van Lavazza, 100% arabica, mijn dag kon niet meer stuk!! En vervolgens vertaalde de Sénegaleese meneer (25 jr) de discussie. Een leuke dag maar weinig internationals.
De boot komt morgen om 12 uur ´s middags aan, volgende ronde voor de (import-) formaliteiten voor mens en 'véhicule' .