Naar Guinée Bissau

11 maart 2017 - Bissau, Guinee-Bissau

Ca 230 km.

Meteo 18 tot 36 gr C

Eerst even naar de apotheek gegaan om een tovermiddel te halen tegen ingewàden stoornissen: de illen welke ze in euroa voorschrijven hebben geen enkel effect! Het wondermiddel - dat overigens gewoon uit de franse pharmaceutische fabrieken komt- werkte pnmiddelijk!

Een laatste gezamenlijke rit met mijn reigenoten Bernard en Christoph naar Ziguinchor. Een hele leuke tijd gehad samen met hen. Zij gaan richting Bamako waar ik pver enkele weken zal zijn.

Nu op zoek naar het consulaat. Van Guinée Bissau, met de gps coordinaten een makkie! Maar daar sta je dan in een grote bende van hutten en zand met veel mensen. Een consulaat hier? Ja dus! Super vriendelijke mensen welke ook op zaterdag en zondag open gaan voor visa! Van dit service niveau heeft europa nog geen kaas gegeten! Ben ik wel in Africa? Oh ja voor een kopie paspoort even 500 m verderop. 7.5 eurocent / 50 cfa per stuk. Hij had niet terug van 10.000 cfa / 15 € , ' betaal maar als je de volgende keer komt', service aan mensen die ze nooit meer zien.

Binnen 10 minuten had ik mijn visum. Ik ontmoette daar nog een nederlandse jongen die in zuid Portugal woont en op de fiets naar Bissau onderweg was: 5 maanden! Toen voelde ik mij ineens niet meer zo erg sportief!

De grensovergang ging aan beide zijden vd grens opvallend snel, vriendelijk en bijna onambtelijk, ok bijna dan want stempels die krijg je! Ze geven je altijd een hand en vragen hoe het gaat. Ik vlei ze dan met een lozang over hun land endw aardige gastvrije mensen. En dat helpt vaak, ze zijn trots op hun land en willen dan vaak pok niet de sfeer verpesten. Later op de dag verschillende malen bij roadblocks aangehoude maar dan uitsluitend om over de motor te praten! Vooral géén papieren! Trouwens bij een controle in Senegal vanmorgen zijden de agenten: geen verzekering of rijbewijs = onmiddelijke arrestatie en voorgeleiding.

Guinée Bissau is een klein land waar de afgelopen jaren nogal wat presidenten door een coup d'état aan de macht zijn gekomen. Steeds moorden ze dan de vorige kliek uit. Nu is er een negatief reisadvies. Het is hier erg gevaarlijk volgens alle diplomatieke woordvoerders! En wat zie je? Rust, aardige mensen, kippen, geiten en koeien op de weg en veel armoede. Het land heeft jaren in afzondering geleefd met een autoritair communistisch regime na de val van Salazar in Portugal (74 of 1975) en de onafhankelijkheid. Ik zie in alle west afrikaanse landen een enorm verschil tussen de diplomatieke berichtgeving en de werkelijkheid: ook voor Casamance is een sterk negatief reisadvies afgegeven! De latste guerrilla actie dateerd van 2004!!

Goed andere taal ander meer tropisch landschap en geen verkoostalletjes meer aan de weg. Gewoon  en eenvoudige huizen. De mensen zitten in de schaduw en doen niets. Het was 11uur en een graad of 30. Weer de vraag waar leven de mensen van? Van hun vee en de vruchten en in armoede, er is helemaal niets. Er wordt veel gefietst met kunstig opgepakte fietsen! Aangekomen in Bissau blijkt de buitenwijk ook rustig te zijn. Morgen ga ik naar het oude centrum.

1. Jet:
    12 maart 2017
    Leuk Edwin! Ik lees alles, en leef mee. Goede verdere reis en niet meer ziek worden...
  2. Quirine:
    12 maart 2017
    Leuk verhaal weer Edwin, blijf schrijven :)
  3. Marlène Kramer:
    12 maart 2017
    Geniet er van en blijf schrijven.