Zondag 21 mei, reis naar Fès

21 mei 2017 - Fes, Fez, Marokko

Meer dan genoeg gezien en gedaan in Marrakech vertrek ik vandaag naar Fès. Dat ligt op zo'n 600 km afstand. Een beetje vaag, maar de gps, internet en later de borden geven allemaal wat anders aan!

Opvallend is het andere landschap naar Casablanca, aan de kust gelegen. Een verandering dus van een landklimaat naar een gematigd zee-klimaat. De temperatuur in Marrakech was om acht uur al 28 graden, terwijl enkele uren later aan zee de temperatuur slechts 23 graden bedroeg.

Maar eerst de start. De bewakers van mijn motor sliepen achter slot en grendel naast mijn motor op de grond op een militaire deken. Ik moest flink bonzen op de metalen deur om ze wakker te maken. Een kil zeer hard klinkend metaal-op-metaal geluid bood uitkomst: ik hoorde onmiddelijk geluid! De deur ging open, ze moesten echt even bij zinnen komen. Dit werkt beter dan de oproep tot het gebed, want ik heb niet de indruk gekregen dat de huizen leegstromen om naar de moskee te gaan om vijf uur 's ochtends, noch dat er overal lichten aanspringen in huis.

De stad uitkomen was niet echt makkelijk. De kennis van de medina van mijn gps is gelijk nul: zoek het zelf maar uit! De kompas biedt alweer uitkomst! Casa ligt in het westen, dus die kant op. Makkelijker gezegd dan gedaan want in de medina loopt 50% van de wegen/stegen dood of draait ineens de andere kant op. Trial and error dus! Na een tijdje ging het goed en na een half uur was ik wel zo ongeveer buiten de stad gekomen. Daarna deed de gps het weer en kon ik in 'volle snelheid' van 110 naar Casablanca scheuren.

Overal is het graan al geoogst, het lijkt wel de graanschuur van Marocco! Veeteelt is daar bijna niet. Zeer uitgestrekte glooiende akkers met enige aangeplante olijfgaarden.

In de buurt van Casablanca kwam natuurlijk de variatie: fruitteelt, groenten, boomgaarden en andere groenigheden. Veel meer urbanisme en activiteit: dit is het economische hart van het land. Veel nieuwgebouwde dorpen: geheel wit en van moderne architectuur. De wegen zijn uitzonderlijk goed en kunnen zich meten aan europeese maatstaven! Een mooie péage, welke overigens niet zo goedkoop is! Met de teleurstelling dat het niet uitmaakt of je auto of mtor rijdt, het tarief is gelijk! Tot nu toe had ik juist meegemaakt dat de motor gratis is (Guinée etc).

Bij Rabat in de buurt had ik trek: de gele M trok mij aan, snel eten en doorgaan. De Halal burger was  lekkerder dan ik gewend was. Minder zout en saus.

Rabat voorbij viel mij ineens een absurd aantal agenten op: achter elke struik, op elke brug, bij de parkeerplaatsen, afritten werkelijk overal in hele mooie uniformen! Veel witte riemen en tasjes, koorden, insignes en gewassen auto's . Verder een indrukwekkende vloot BMW motoren met rode zwaailichten. Op een gegeven moment werd het verkeer de weg afgeduwd op parkeerplaatsen en afritten. Toen kwam de stoet VIP's (wie eigenlijk?) in snel voorbij rijdende auto's en motorbegeleiding. De weg werd even later weer vrijgegeven,dacht ik althans. Dat bleek niet te kloppen. Al het verkeer werd afgeleid naar een evenwijdig lopende weg. Ik was echter al weer de snelweg op gegaan, de agent wenkete mij immers dat ik kon gaan. Zo had ik een moment van glorie: de weg was (speciaal) voor mij vrij gemaakt en ik volgde - op ruime afstand natuurlijk - het gevolg. Ik werd enkele malen door de agenten en militairen gegroet, immers 'in vol ornaat' met alle lampen aan rijdend kunnen zij van een afstand het verschil toch niet zien. Ik groette gewoon vriendelijk terug!

Na een tiental kilometers kwam de rest van het verkeer er weer bij en voorbij was mijn ererit.

Om een uur of half vijf kwam ik in Fès aan, vlak bij mijn pension. Gelukkig direct een bewaakte parkeerplaats. De wijk is discutabel qua niveau, een beetje een zooitje met veel slenterende mensen en jongeren die mij onmiddelijk als prooi zagen. De parkeerwachter was een echte uitzondering, geen gezeur over tarieven, gewoon gelijk eerlijk, 20 dh per dag en nacht met bewaking. Hij hielp mij ook op weg, perfect. Meteen bood iemand zijn diensten aan om mijn pension te vinden. Je kunt afwimpelen wat je wilt, maar ze blijven voor je lopen! Duidelijk gemaakt dat ik geen gebruik van zijn diensten wilde maken en niets betaal. ´pas de problème, c'est gratuit, pas d'argent!´ riep hij mij wel vier keer toe. Ik bleef beleefd en nam netjes afscheid waarop hij zei 'maar u kunt mij toch wel wat betalen!', en zo gaat het vaak hier, nu reageer ik nog resoluter of zeg helemaal niets, dat werkt beter.

Het pension is netjes en schoon maar sterk verouderd. De laatste moderniseringsgolf zijn nieuwe wastafels en toiletten, de rest is van het jaar 1900 en eerder, stijlvol dus maar geen daglicht of lucht! Een beetje depri dus. De wijk is eigenlijk gewoon slecht, maar niet onveilig, criminaliteit is er heel weinig. Bovendien wordt iedereen die een toerist wat aan doet extra zwaar gestraft! Dat hoorde ik gisteren van een taxichauffeur! Dus in het algemeen is dreigen de politie te bellen genoeg om mensen te doen afschrikken! Ook in deze stad barst het van blauw op straat, overal! Ook tussen het publiek in de medina. Opvallend levendig deze stad, alles beweegt, veel mensen, volle terassen, grote pleinen met ruimte voor kinderen die zich enorm vermaken. Rondom enkele pleinen hebben ze stenen tribunes gemaakt zodat je kan kijken wat er zich afspeelt. Relatief weinig toeristen. Alles is zo groot en uitgestrekt hier dat ik niet eindeloos in de medina durfde te dwalen toen de schemering intrad. Morgen heb ik daar alle tijd voor!