Dag 75, donderdag 11 juli 2019 klooster in Geghard en Griekse zonnetempel.

12 juli 2019 - Ninotsminda, Georgië

Dag 75, donderdag 11 juli 2019 klooster in Geghard en Griekse zonnetempel in Garni

Op slechts enkele kilometers van Goght vandaan ligt een prachtig middeleeuws tempelcomplex tegen en in de bergen gebouwd. De ruimten zijn deels in de berg uitgehouwen. Het is de klassieke kruisvorm met een koepel. Het klooster is versterkt door een wal om indringers tegen te houden. Vier enorme zuilen vormen de basis van de constructie. Er is een bron voor het benodigde water. Het klooster ligt aan het einde van een vallei. De weg loopt niet verder. De vallei is diep ingesleten in de bergen.

Langs de weg bevonden zich tientallen fruitverkopers. Veel kersen, frambozen, water- en honingmeloenen verkopers. Ook walnoten worden hier zeer rijkelijk aangeboden. Die bomen staan echt overal.Alles zéér fraai uitgestald. Gisteren zagen wij in de bergen veel op houtskoolvuur gegrilde maiskolven aangeboden worden. Een leuk gezicht en een lekkere geur!

Opvallend is dat men op straat in het algemeen minder enthousiast reageerde als wij door dorpen reden. In alle landen tot nu toe inclusief Georgië, zwaaiden kinderen en volwassenen. Toch wil men hier zeer graag op de foto met onze motoren en soms met ons erbij. Ze vragen waar wij vandaan komen en zijn dan zeer verbaasd dat wij van zo verre komen.

Enkele kilometers naar de andere windrichting ligt de Griekse zonne -tempel van Mithra in Garni. De vierentwintig zuilen verwijzen naar de 24 uren van de zon. De tempel is omstreeks 77 na chr. Gebouwd voor de vrouw van de koning. Deze tempel is enig in zijn soort in de hele regio. Er bestaan geen andere Griekse bouwwerken in de Kaukasus.

Binnen de 24 zuilen bevindt zich een ruimte van 40m2 . De tempel is van blauw grijs basalt gebouwd zonder enige mortel.

De plafonds zijn zeer rijkelijk bewerkt.

Het was dermate warm dat de lust ons verging om verdere sightseeings te ondernemen. De middag brachtten wij door met eten, drinken, rusten en zwemmen. Heerlijk.

Alle kaarten werden neergelegd om opties voor de terugweg te bestuderen. Ja, want deze begint nu!

Een afscheid van een kort bezoek aan een klein land met een zeer bewogen historie. Het land is gedecimeerd in oppervlakte en in aantal bewoners (genocide). Er leven nog slechts enkele miljoenen Armeniërs in Armenië terwijl de meesten over de hele wereld verspreid zijn. Er is een lichte tendens dat emigranten weer terugkeren. De door een nieuwe regering ingezette politiek tegen de wijd verbreide corruptie schijnt vruchten af te werpen. Laten we hopen voor dit land dat er meerdere positieve ontwikkelingen plaats zullen vinden en dat met de buren Azerbeidjan en Turkije een duurzame vrede ontstaat.

Om begin augustus terug te zijn in Nederland en Frankrijk en vijf duizend kilometer te overbruggen, moeten wij morgen de terugweg inslaan.

Wij nemen de Zwarte zee route, en zullen vervolgens richting Sofia rijden wanneer John en ik ieder zijns weegs zullen gaan om naar onze respectieve  huizen te rijden.

Xandra, de eigenaresse van de camping, nodide ons nog uit voor een kop koffie. Wij complimenteerden haar voor de leuke sfeer, de zeer fraaie accomodatie voor de gasten en de fraaie en schone sanitaire voorzieningen. Méér dan een pluim waard! Wij gaan haar recommanderen! Aldus gedaan: 3G camping in Armenië!!!

Om zeven uur plannen wij weg te gaan richting Yerevan, de hoofdstad van Armenië om vervolgens nog het belangrijkste klooster van het land aan te doen in Echmiadzin. Daar ligt het centrum van de Armeense kerk.

1. Ad en Ria de wit- nieuwenhuis:
    12 juli 2019
    Wij blijven jullie volgen zolang het nog kan, succes.