Van Agadir naar Tarfaya

27 februari 2017 - Laayoune, Marokko

27 feb 2017

Agadir -  Tarfaya 575 km

Bewolkt met zon meestal 22 gr

In de spits door Agadir, eitje, vrij rustig verkeer binnen 20 min erdoor, ik heb zelfs gevraagd of ik er al doorheen was!

Super ontbijt bij een pompstation: 'hete' ommelet met tomaten en olijven, brood, verse jus, espresso en een flesje water voor 1 €! Dat ga ik vaker doen.

Hierna eindelooslang dopjes door, opschakelen en weer terug  van 20 km (!) tot 100 km eindeloos vaak. Blij was ik dan ook dat na 50 km er iets meer doorgereden kon worden, dat dacht ik althans. Niets was minder waar want nu kwamen de contrôles: identiteit, teidelijke import voertuig, verzekering en visum, althans je eigen nr van de douane. Dat is mij vandaag 8 x overkomen. Gelukkig zijn deze agenten goed opgeleid: altijd even beleefd en netjes. Ook toen ik een boete kreeg voor over de doorgetrokken streep rijden bij stilstand pal voor mij voor een contrôle. Normaal laten ze je voorbij gaan, maar nu net even niet. 400 MAD = 38 €. Gelukkig sfeer weten te scheppen zodat ze mijn vergrijp lager classificeerden: van 700 ging die terug naar die 400 MAD. Het waren beiden BMW motorrijder; waarom hebben zij die grove fout van een motorvriend eigenlijk niet door de vingers gezien? Aardige mensen, ik heb ze hartelijk bedankt voor het gezellige oponthoud, een kleine glimlach maakte zich meester van deze officials. Keurige beleefde agenten.

De weg werd steeds smaller, er kwamen minder dorpen en meer zand en daarna gewoon 175 km niets meer, géén koffiepauze dus! Jammer.

Het landschap is vooral vlak met af en toe mooie heuvels en heel veel stenen. Kamelen regelmatig in de vlaktes gezien en later vissers die vanaf de kliffen hun hengel uitwierpen. Er woont echt niemand daar. En toch lopen overal mensen. Waarvandaan en waarnaartoe? Geen idee. De schrik sloeg mij om het hart toen er plotseling een hond op de weg liep, ik scheerde er rakelings langs. Het schooot niet op om 6 uur had ik er 575 km opzitten en ben in de enige plaats sinds die 175 km een hotel(letje) gaan zoeken. Een ssort spookstadje waar in de aanloop de armoede vanaf straalt. Maar goed waar moet je hier dan ook je geld mee verdienen? Dat blijft nog even een raadsel voor mij. Er was voldoende stroom om de lift één keer omhoog te laten gaan met mijn bagage, maar daarna niet meer! Zes trappen lopen dan maar.

Veel vrachtverkeer hier en veel gesleutel aan vrachtauto's. Af en toe zie je ze op z'n kop liggen met alle lading over de weg .......

Morgen op naar 'le camp bedouin' in de buurt van Laâyoun om aan verdere info te komen omtrent de grensovergang naar Mauretanie en of een bepaalde weg naar het oosten begaanbaar is per motor. Met de auto wordt deze afgeraden!

1. Quirine:
    28 februari 2017
    Leuk begin van je avontuur Edwin en super geschreven Heel veel succes en plezier met je rit naar de Bedouin