Bissau, leuke ontmoetingen en onverwachte belevenissen

13 maart 2017 - Bissau, Guinee-Bissau

Zondag 12 maart Bissau, 25-31 gr C vochtig,

Een dag vol onverwachte belevenissen!
'S morgens de stad bezocht. Tja, ik moet zeggen al rijdend vielen mij een aantal dingen op: er rijden voor een stad met 400.000 inwoners - de enige stad in het land - heel weinig auto's brommers en motoren. Eigenlijk vooral taxi's , bussen en vrachtverkeer. Verder 4x4 van geslaagde mensen. Daarnaast ligt er veel zand op de asfaltwegen. En in de stad zijn er legio onverharde wegen. Dat komt dus goed uit: off-road rijden in de stad! Toch een raar idee. Was dat biv. In St Louis/Senegal ook het geval, hier nog meer. Na een uurtje rondtouren maar eens gaan ontbijten. Een soort marktje gevonden bij een reusachtige en mij imponerende boom. Na mijn cola - ik had dorst als een Fries paard - kwam er iemand naast mij zitten die mij het ontbijt aanbood. Wat ik ook deed hij wilde per sé betalen. Hij bleek verkoper v houten beelden te zijn en autosloper. Dit laatste beroep is èn absoluut noodzakelijk om het autopark rijdend te houden en een inkomstenbron van de helft van de bevolking. De auto's zijn hier vooral Mercedessen van 25 jaar en ouder. Je kunt gewoon met buitenlands kenteken rijden, zonder lampen, bumpers en achterlichten en verder als er ramen of deuren ontbreken maakt geen hond zich daar druk over. Dus met deze man ontbeten: rijst  met vis en scherpe saus. Lekker! Daarna op bezoek bij het 'village artisanal' een rommelig geheel van stanjes met houtsnijwerken en minder goede schilderijen. Vervolgens naar de sloperij: een oude loods met een pad ernaast. Hier stonden de wrakken met daartegenover van elke sloper een pakket oud roest: assen, cardans, veren, kabels etc. Er is hier daadwerkelijk een markt voor!
Daarna Abckbeal leader paizc
Partido africano indepencio guinee cabo verde bzocht, de onafhankelijkheidspartij welke 60 jaar bestaat (zie foto's). Deze meneer heeft mij geduldig in het portugees alles uitgelegd.
Aan dit grote plein ligt ook het presidentieel paleis. Bij een coup d'état in 1999 werd dit zwaar beschadigd. Gelukkig heeft China zonder enig eigenbelang het paleis herbouwd (evenals een nieuw parlementsgebouw! Ik pakte mijn camera voor een shot, werd ik toch toegeschreewd door een gecamoufleerde presidentiele garde, gelukkig verstond ik niets en twee mensen namen het voor me op! Het geschreeuw duurde een paar minuten, toen kon ik gaan. Ik heb ze de tip gegeven een bord te plaatsen, geen slecht ide maar ..... als ik nu morgen terug kwam kon ik speciale authorisatie krijgen. Ik reed weg en zag een tank van de UN staan....... Alles ligt erg gevoelig hier. Aardige mensen dat zeker.
´s Avonds uitgenodigd door een Zweed samen te eten. Zijn Sierra Leonse vrouw kookte. Lekker! Hij woont in SL. Toen ik mijn visum voor Guinee Conakry te berde bracht ging hij direct bellen. De derde hoogstgeplaatste v h ministerie v buitenlandse zaken gaat dit voor mij regelen. Morgen om 9 uur bij de ambassade zijn krijg ik het gelijk mee. We'll see.
Ook voor Sierra Leone geregeld, hij kent een grensambtenaar die telefonisch moest beloven de zweed niet in de steek te laten en mij te helpen. Morgen regelt hij een passavant / laissez passer voor de motor. Hij blijkt een invloedrijke zakenman uit SL te zijn. Toen ik mijn contacten via Quirine vertelde zij hij ´ je zult zeker een leuke tijd hebben met deze mensen' they like to show you around.
Om 24 uur legde ik mij, vermoeid door de tropisch vochtige hitte, op mijn luchtbedje neer. Vervolgens luidruchtig gewekt door UN medewerkers welke hun ronde erop hadden zitten. De kookluchtjes midden in de nacht ........... niet het allerbeste om te slapen. Bovendien blijkt het 100% zuivere van 130 meter diepte opgepompte water bij mij ook minder te vallen.

Goed inspuiten hier tegen muggen want een Senegalees hier heeft net malaria opgelopen.

1. Hans Kingma:
    13 maart 2017
    Edwin, ik smul van je verhalen. Meestal ook erg herkenbaar. Lijkt me zwaar rijden in mul zand met de bepakking..... je rijdt met noppen? Nog een hele goede reis!!

Gr Hans
  2. Xandor de Graaf: