Diplomatiek gecross en lekker eten

14 maart 2017 - Bissau, Guinee-Bissau

Diplomatiek gecross in Guinée Bissao

Maandag 14 maart, 25 à 33 gr C

Het visum halen ging gesmeerd, gelijk aan de beurt, geen copieën nodig niets, om 2 uur al opgehaald, multiple entree. Geen scam niets, terwijl de ambassadeur zelf dit altijd schijnt te proberen volgens de ervaringen van anderen.
Even goed gerust, in de nacht nauwelijks geslapen door de effecten van het magische water! Er was nog iemand ziek geworden. En gelukkig kwam er een kamer vrij zodat ik dat te warme mini 1 persoons tentje kon afbreken.
Uitgebreid de Sierra Leonse vrouw vd Zweed gesproken. Zou graag willen gaan studeren maar kon dat niet want van arme familie en haar vader was overleden toen ze drie was. Hoop dat ze het gaat doen.
´s avond kwam er ineens een amerikaan met Dominik de Zweed mee. Leuke man, nu eens helemaal niet narrow minded. Is scheepstechnicus op een vrachtschip aangemeerd in Bissao. Dominik nam ons ( ook Günter een Duitser was er bij) mee uit eten in een goed restaurant. Tiger-scampis gegeten. Erg groot, super kwaliteit. Wat een ervaring. De amerikaan ging echt uit zijn dak, zo lekker had hij nog nooit gegeten. En zelfs kaas met stokbrood. De heren werden stom dronken door de portugeese wijn als limonade naar binnen te gieten! Gelukkig vroeg hij mij te rijden want ik hoef niet in de auto met een dronken chauffeur. Dus ik in die auto achter het stuur en wat ik ook deed het maakte niet uit.
Het was een diplomatieke auto, ze durven je niet eens aan te houden met het risico van een diplomatieke rel met één van de buurlanden uit te lokken, een geruststellend gevoel.Dus ik kon lekker ontspannen crossen op het haven terrein met enorme gaten in de weg om de amerikaan weer naar zijn schip terug te brengen. De auto kende ik (4x4) dus no problem. Wel reed iedereen erg langzaam, wat bleek mijn snelheidsmeter was in miles!
Toen wilden ze nog naar een bar, dat zag ik echt niet zitten - ik vertrek morgen vroeg - en aangezien ik chauffeurde ben ik naar huis gereden, zij gingen alsnog de stad in ......... .
Die Günter - 65 jaar oud - is van de week om 4 uur ´s nachts overvallen buiten bij een discotheek, hij liep een hoofd- en beenwond op. Goed, alleen naar de disco om 4 uur 's nachts? Iedereen zegt dat dat hier gevaarlijk is! Hij is een klein beetje marginaal zal ik maar zeggen, zoekt iets maar weet niet wat, leeft in een camper heeft huis en vrouw verlaten ...... . Enfin een authentiek persoon.
De Zweed is een zeer invloedrijke persoon die gewoon lekker uit de band wil en kan springen in het buitenland, gewoon je helemaal lam zuipen. Een heerlijk gevoel, vooral de volgende ochtend als je dan zoals hij weer met ministers om de tafel moet. Ieder heeft zijn eigen levensstijl en dit is er ook één. Een geval van stress afreageren zullen we maar zeggen. Hij heeft zonder meer zijn hart op de goede plaats en helpt echt iedereen!
Een raar verhaal: op zijn catemaran had hij een jonge schipper een hele aardige man, hij werd zeer ernstig ziek, ze hebben alles gedaan om hem te helpen, maar hij stierf al na een week. Niemand weet waaraan, het was vlak voor de uitbraak v d ebola. Wellicht het eerste slachtoffer vermoeden zij! Hij heeft het de repatriering vh stoffelijk overschot betaald.
Net bericht gehad van mijn Franse reisgenoten: zij zijn In Bamako aangekomen met 80 km off-road! Boven de 40 graden ze zijn kapot.

Morgen ga ik richting Guinée ( Conakry ) en ik zie nog of ik één of twee dagen in dit land blijf of overmorgen al door ga naar de stad Conakry. Het land is bijna 6 x zo groot als NL en heeft ca 10 miljoen inwoners. Er heeft een reeks bloedige staatsgrepen plaats gevonden. Nu schijnt het rustig te zijn.

Hans had nog een vraag over banden: ik rijd op Heidenau Scout, meer off dan onroad maar geen noppen. Noppenbanden slijten veel te snel! Het probleem is vooral het mulle zand zodra je daar in rijdt gaat je voorwiel alle kanten op en val je, je moet de druk flink verlagen dan gaat het, maar voor 100 meter doe je dat ook niet, dus heel voorzichtig manœuvreren.

1. Xenia:
    14 maart 2017
    Weer een mooi verhaal!!
  2. John&Gerda:
    14 maart 2017
    Zoals je weet zijn wij met de camper on-route. In Portugal kwamen wij ook een alleen reizende Duitser tegen. Zijn naam is Axel Scholtz. 82 jaar, acteur en schrijver. Een man met een levensverhaal waar hij graag over vertelde. Zijn stopwoordje bij alles was "waanzinnig". Kennelijk zijn er meer Gunters onderweg naar... Tja, waar naar?
  3. Yvanca:
    18 maart 2017
    "wat bleek mijn snelheidsmeter was in miles" echt top dit hahah!! heel leuk papa!