Dinsdag 16 mei Essaouira, stadverkenning, bandreparatie

16 mei 2017 - Essaouira, Marokko

Dinsdag 16 mei Essaouira, stadverkenning, bandreparatie

Wij werden vroeg wakker door de oproep voor het gebed om vlak voor vijven. Aangezien het voor Erica d'r gevoel al een uur later was kwam van slapen ook niets meer. En na drie maanden heb je elkaar zo veel te vertellen dat de tijd tot het ontbijt zo voorbij vloog.

Heerlijk vers brood, pannekoekjes en redelijke koffie.

Tijd om de stad in te gaan. Nee, toch niet, eerst moest ik nog wat dingen regelen: wat vergeten dingen ophalen in het eerste hotel en het vulcaniseren van mijn band. Wat was er gebeurd? Gisteren was ik mijn motorkoffers voor het eerst in twee weken aan het installeren toen ik een schroef in  mijn band zag! De schroef er uitgedraaid, een mash erin en vijf minuten later was hij weer gemaakt. Ja zo snel gaat dat met tubeless banden! Voor de veiligheid kun je beter de band professioneel laten repareren. Zo gezegd zo gedaan. Ik vond een bedrijfje die de koe bij de horens vatte en mij echt onmiddelijk hielp! De man was even bang voor de demontage van het achterwiel, maar toen ik hem dit uitlegde lag twee minuten later de band er al af. Het gat werd geplakt en gevukcaniseerd. Daarna uitgebalanceerd en weer gemonteerd. Ca 35 minuten werk voor nog geen 5 € ! Koopje!!

Blij ging ik terug naar de parking van de medina.

De hel dag door bezochten wij straat na straat, winkeltje na winkeltje, de vismarkt, de visafslag etc. Een facinerende stad welke ons erg aanspreekt. De architectuur is mooi, de kronkelende, deels overdekte straten zijn mooi en de ommuring indrukwekkend. Een stad die je snel omarmt! Je kunt hier heerlijk ontspannen slenteren en urenlang naar alle winkeltjes kijken en niet alleen dat: een tapijthandelaar liet ons tientallen tapijten zien welke wij ook maar wilden, hij had er echt honderden. Uiteindelijk een leuk ding gekocht voor in de woonkamer. Onderhandelen was geen punt, ik doe dat al maanden, dus je betaald altijd minder dan de halve vraagprijs en duur is het zowiezo niet. Dit kleed werd super klein opgerold zodat hij bij de vliegtuigbagage van Erica mee kan!

Verse vis koop je per kg en kun je gelijk laten prepareren en grillen om ter plaatse op te eten. Wat een enorme keuze en wat een grote vissersvloot, allemaal kleine houten schepen, blauw geschilderd. Net als de stad overigens: blauw en wit zijn de dominerende kleuren.

In de haven werden nieuwe vissersschepen van hout gebouwd. Indrukkwekkend als je al die spanten ziet en het vakmanschap waarmee het schip verder dicht wordt gemaakt.

Tussendoor nos-nos (espresso met melk) gedronken met een gebakje bij 'Driss sinds 1928'. Erg lekker en erg goedkoop: 2,40€ voor twee personen.

Persoonlijk had ik na een maand tajine en cous cous eten ´s avonds wel trek in wat anders. Het werd pizza. Opvallend was het ontbreken van tomatenbasis zoals in Italië gebruikelijk. De bodem was verrukkelijk. En zo kropen wij vermoeid in ons bed. Een hele gezellige dag in een hele mooie stad.

Morgen gaan wij naar een dorpje 10 km ten zuiden van Essaouira naar het strand, het is een echt surfers paradise!