Maandag 15 mei, afscheid van de deelnemers van de rally, vakantie!

15 mei 2017 - Essaouira, Marokko

Maandag 15 mei, afscheid van de deelnemers van de rally, vakantie!

Een gezellig laatste ontbijt samen, een hartelijk afscheid en daar gingen alle andere deelnemers aan de rally terug naar Frankrijk. Het einde van twaalf dagen rally, waarvan voor mij 9 off-road. Een geweldige ervaring, zwaar en niet altijd even makkelijk in zeer mooie gebieden.

En nu wordt het tijd voor een paar dagen vakantie! Uitrusten, geen gereis en lekker doen waar je zin in hebt gezellig met Erica!

Uiteraard ben ik ook weer blij mijn eigen ritme te hebben, groepsreizen leuk, maar zelf reizen geeft natuurlijk veel meer vreiheid en contacten!

Een practisch probleem is het ontbreken van gezamenlijk vervoer. Om te verhuizen naar het oude stadscentrum gaat Erica per taxi en ik met al mijn motorbagage met mijn GSA. Daarnaast kunnen wij daar pas om 2 uur terecht. Tegen twaalven vertrokken wij. Om ons adres te vinden passen wij een zeer simpele methode toe: motor op de bewaakte parkeerplaats en daar een kruier vragen alles naar hetadres te brengen. Dit zijn vrij grote tweewielige wagentjes. Min enorme berg bagage ging er zo in. Binnen enkele minuten zwerven door de -autovrije - steegjes kwamen wij bij ons adres:en werden welkom geheten bij de chambres d'hôtes Riad ...... . De eigenaar liet ons de kamer uitzoeken en serveerde ons een heerlijke verse muntthee. Er is  een erg mooie binnenplaats. De toegang is via een donker steege. In eerste instantie denk je dat het niet veel soeps is tot dat je binnenkomt en een prachtig gerestaureerd huis ziet. Dit is steeds erg verrassend met de riads.

De stijl van de plafonds van de huizen hier is echt opvallend: op de vloerbalken - en dus plafond-  liggen kleine latjes met daar weer op leem en een planken vloer. In frankrijk kennen ze dit systeem ook maar met brede planken, leem en tommets (aardenwerken tegels). Het is een vrij goed isolerend systeem. Vanaf de onderzijde gezien is het een mooi gezicht.

Wij gingen direct de stad verkennen. Zeer opvallend voor ons was de levendigheid, de autovrijheid en het aantal locale bewoners. Het kleine percentage toeristen is echt een contrast met Marrakech. In de stad géén wind. Een aantal  brede  straten, veel stadspoorten en hele hoge muren. De stad is in de 18e eeuw ontworpen door een Franse architect in opdracht van een Marroccaanse sultan. Veel anonnen, een vissershaven en de ommuring. Alles intact! Een genot om hier te zijn. De verkopers zijn veel minder 'aggressief', ze bieden aan, je zegt nee en laten je veelal weer gaan. Er zijn erg veel ambachtslieden. Vooral de meubelmakerij en de kleine houtbewerking staat op een zeer hoog pijl. Heel veel inlegwerk wordt geproduceerd: je ziet overal mensen met figuurzagen figuren uit het hout zagenen de fijnste inlegwerken maken. Bijvoorbeeld tafels, kasten, dam en schaakborden, doosjes, dienbladen enzovoorts. Wij zijn allebij zeer onder de indruk van het vakmanschap en de extreem lage prijzen hiervan.

Er zijn een aantal mooie pleinen en gallerijen. De stad verkennend vloog de dag voorbij en kwamen wij al snel aan de avondmaaltijd toe. Wij hadden afgesproken met Simone, een Duitse vrouw die Erica in de bus ontmoet had en toevallig ook in ons eerste hotel verbleef. Het werd een gezellige avond in een leuk restaurant. Simone had net een wandeltocht achter de rug in het Atlasgebergte. Haar professionele gids bleek minder professioneel te zijn als hij zich voordeed. Bij de eerste berghelling kwam de man in de grootste problemen en moest door gealarmeerde echte gidsen gered worden. Deze mensen stuurden onmiddelijk een ervaren gids mee! De onechte gids werd afgevoerd en zal dit wel op zijn brood krijgen: in Marokko wordt dit streng gestraft en terecht, want het is levensgevaarlijk.

Simone is een leuke vrouw die veel heeft gereisd, leuk om haar te ontmoeten. Overmorgen gaan we weer samen uit eten.

Morgen gaan we de stad verder verkennen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl