Woensdag 17 mei Essaouira

17 mei 2017 - Essaouira, Marokko

Météo: 22 tot 30 graden met een matige wind, overheerlijk slenter weer.

Een dagje om lekker in de stad te slenteren. Qartiers waar we nog niet geweest zijn met wat minder de nadruk op winkels en meer op wonen. Als je af en toe naar boven kijkt en die enorme panden ziet, vraag je je af voor wie die ooit zijn gebouwd. De riads met hun binnentuin zijn ook echt naar binen gericht: weinig ramen aan de buitenzijde maar vooral aan de binnenplaatszijde. De huizen zijn dus eigenlijk gesloten en volledig naar binnen gekeerd. Dit geeft een zeer ´cosy' gevoel. De binnenplaats is relatief klein en veelal vierkant met een ballustrade rondom waardoor je een effect van ruimte en licht krijgt. Natuurlijk is het in de kamers donker door de overstek van de verdieping er boven. Boven de tweede of derde verdieping bevindt zich het platte dak waar zich meestal ook nog één of twee kamers bevinden. Vervolgens een groot terras met zeezicht. Vooral beneden en rondom de trappen is erg veel tegelwerk. Wij zouden dat typeren als ´moorse invloeden' in Spanje, erg druk, veel blauw. Ze combineren hier alle patronen van de tegels en het gekke is, het kan, het is echt niet lelijk, je moet er echt wel even aanwennen. Beneden zijn veelal stenen gewelven die de houtenconstructie daarboven dragen. De grotere binneplaatsen hebben een fontijn en zijn vaak met klimplanten gelardeerd, terwijl de kleinere eigenlijk integraal deel uitmaken van de woning. Let wel: Jan Modaal woont echt niet in een riad. Vanaf de bovenste verdieping naar beneden kijkend zie je de armoedige omstandigheden waarin de gewone mensen leven. Veelal alleen begane grond met twee vertrekkenvoor het hele gezin, buiten koken, een emmer water om zich te wassen etc. Niets geen luxe!

Heel, heel veel mensen leven in volstrekte eenvoud. Niet per sé in armoede. Wel zijn er veel bedelaars en mensen met fysieke beroepen die wellicht 250€ per maand verdienen terwijl het minimum loon 400€ per maand is. Vandaar dat de mensen erg blij zijn met de toeristen!

'S Avonds bij Simone ( uit Dresden) langs geweest bij het strand. Lekker weer maar het restaurant doet zijn keuken om 16 uur dicht zodat wij maar weer eentaxi voo 0,70€ naar de stad namen.

Hier gingenwij naar een enigszins trendy café restaurant. Het lag op de tweede en derde verdieping en was volstrekt onoverzichtelijk! Maar daardoor juist erg leuk. Vele aparte terrasjes met zeezicht. We genoten van de laatste zon en de overheerlijke rode tonijn! De keukenstond op een hoog pijl. We konden zelfs wijn bestellen! Dat kan lang niet overal. Heerlijk.

Nog even onze was opgehaald, handig hier zo!

Morgen naar Marrakech.