Dinsdag 18 april 2017 Motoronderhoud, probleemoplossing.

18 april 2017 - Marrakech, Marokko

Na een uitgebreid Marokkaans ontbijt met pannekoekjes, ommelette, thee, koffie, yoghurt en brood met jam vertrokken naar Marrakech.
Ik moest zo snel mogelijk naar de BMW concessionnaire te gaan om de electronische storing te laten controleren. Het lijkt op dezelfde storing als ik een keer eerder heb gehad: de luchttoevoer klep van de carburatie. Je kunt er gewoon mee doorrijden maar het moet wel opgelost worden want de klep kan natuurlijk helemaal disfunctioneren en dan is het gebeurd. Bij BMW in Marrakech duurt alles lang maar heel beleefd en heel netjes. Premium zeg maar. Een lekkere espresso met een ferrero rocher, een flesje water en een goede stoel, airco, dus helemaal niet onaangenaam. Ik kom voor garantie dus een echte klant ben ik ook niet. Na anderhalf uur waren zij eruit: ik kon beter vanmiddag om vijf uur terug komen dan konden zij verder testen, technisch contact met München hebben en de garantieclaim bespreken. Het probleem van al die bagage moest ook geregeld worden want of mijn motor blijft daar tot na mijn bezoek aan Nederland of ik kan hem's middags ophalen zodat hij later wordt gemaakt. Ik heb maar vast bagage meegenomen zodat ik me in het hotel kon douchen - het was inmiddels al 35 graden! Ze brachten mij naar de stad waar ik een taxi verder moest nemen. Uiteraard getild, maar goed zo werkt dat hier!
Het hotel bleek heel erg diep in de medina te liggen en absoluut onbereikbaar voor grotere voortuigen dan brommers of James Bond natuurlijk, met stuntwerk kun je er wel door met de motor eventueel maar niet met die grote koffers! Dus vanmiddag bij het ophalen van de motor -wat ik verwacht- eerst een vaste parkeerplek zoeken. Ik houd van die medina's: heel oud, zonder enige structuur en je raakt zo de weg kwijt als je niet heel erg goed oplet.

Het hotel is geweldig leuk: hele leuke mensen, erg behulpzaam en heel fris en modern opgeknapt. Alles rondom een kleine binneplaats en op het dak een restaurant. Hier bleek ik de allereerste gast te zijn, het werd juist die middag geopend! Begonnen met een douche en de eerste scheiding te maken van wat terug naar Frankrijk moet en dus voorlopig in nederland moet blijven. Uiteindelijk gaat er 13 kilo van mijn bagage af: vooral gereedschap, waterfilter en wat overbodige kleding en boeken en kaartmateriaal. Heerlijk, dat wordt een genot rijden met een grote tas minder!
Bij BMW waren ze eruit: de luchtklep functioneert niet naar behoren en dient vervangen te worden onder garantie: levertijd een maand!!! Woh, dat is lang, in Franrijk ongeveer drie dagen. Maar goed ik kom na de rally nog in Marrakesch om Erica naar het vliegveld te brengen dus dan kan hij mooi gemaakt worden. Dus rond 18 mei as rendez-vous voor de reparatie. Onderdak voor de motor gevonden nu 3.50 € per dag ipv 5 à 10 € per dag. Ook kan ik mijn bagage, helm en motorlaarzen daar achterlaten! Een kwestie van dat die jongens het heel erg leuk vonden dat ik bij hén terug kwam met die mooie BMW. Een keertje geluk.
Mijzelf op een heerlijke ijscoupe getracteerd - natuurlijk een banana split. Ik vond in een achteraf straatje een restaurant met eigen slagerij: dat zijn de besten! Heel mooi vlees voor weinig geld. Een heerlijke brochette (stokjes) van rundvlees en kip. Daarbij een bakje sambal om de boel wat aan te scherpen. Zes stokjes voor 3 € ! Ik zat vol en vermaakte moj de avond verder met het uitselecteren van de bagage.
Morgen naar de kliniek voor bespreking van de medische checkup en de vlucht naar Nederland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl