Maandag 8 mei 2017

8 mei 2017

Maandag 8 mei 2017

Een zeer gezellig ontbijt bij deze franse mensen. Enthousiast en alles goed voor elkaar. Zij draaien hun vierde seizoen en ontvangen veel groepen voor woestijntoerisme. Familietoerisme is al enkele jaren voorbij! Motorrijders, quods en 4x4, er worden erg veel rally's georganiseerd.

Om ongeveer half negen werd gestart. Vrij snel pistes. ´s Ochtends ca 65 km gereden. Maar doordat eigenlijk de hele zuidwestzône van Marokko verklaard is tot militaire zône houden veel (belangrijke) paden op bij deze posten. Dan is het dus rechtsomkeert. In totaal kostte dat wel 1 1/2 uur. Dit vooral omdat er een alternatief gezocht moest worden. Ook het tweede pad liep dood in de fuik van  een militaire zône! Jammer. Maar het landschap werd er niet slechter op: erg vlak met afgeplatte  heuvels, dwz dat er plateaux waren. Uiteindelijk weer het tracé bereikt waar wij ook de andere groep troffen en wel op een uitzonderlijk punt: een stijle helling met rotsen erin! Ik reed mij vast, dat viel dan nog mee, veel mensen maakten een zachte  landing. Overigens had ik er daar diverse van achter de rug! Veelal bij stilstand of draaien. Dan komen anderen helpen hem weer overeind te zetten.

De picknickplek was waanzinnig mooi: een vergezicht over die 'tafelbergen' en zeer spectaculaire hellingen. Fred lukte het om naar beneden te gaan maar kon niet meer terug komen! Te stijl!! Ook het bereiken van een ander deel bleek te moeilijk en teveel risico's met zich mee te brengen. In de schaduw was het inmiddels fors boven de dertig graden geworden.

We aten heerlijke door de marokkaanse koks klaargemaakte broodjes met ei, olijven en salade erop in de schaduw van de rotsen.

Het middagprogramma was er éen gesplitst voor de ervaren rijders en de minder ervaren. 120 km of 40 km off road. De ervaren rijders kwamen ongeveer gelijk met ons aan in het hotel: zij waren gesloopt, kapot, het bleek extreem zwaar te zijn geweest!

Bij ons ging het prima: enkele valpartijtjes in het begin en later super. Helaas kreeg Larbi een lekke band: er zat een kleine scheur in de band. Wij wisselden van band, maar het lukte niet hem vol met lucht te krijgen! Deze tubelessband was weliswaar van een andere maat maar zou gewoon moeten passen. De motor werd achter de auto gehangen en de laatste 20 km achter de auto aangesleept: hij reed op zijn achterwiel!

In een dorpje werd de band dmv vulcanisatie weer gemaakt! En zo was dit probleem ook weer opgelost.

Het is uiteindelijk opvallend hoe snel je dingen leert: viel ik in het begin bij elk stuk weg met mul zand, nu beheers ik in enige mate deze techniek en kom ik er in de meeste gevallen gewoon door. Dit is natuurlijk een goed gevoel!

Het hotel is zeer stijlvol met zeer grote kamers. Gelegen aan de rand vande woestijn met mooie zandduinen er om heen. Er zijn meerdere binnenplaatsen en een zwembad waar ik graag gebruik van maakte! Het eten was in buffetstijl. Om 10 uur ging iedereen naar bed, ik bleef nog een tijdje naar de live muziek luisteren.

Er was ook nog een groep Peruaanse studenten uit spanje. Ze wonen in Barcelona en Madrid en studeren marketing.

Morgen een dag met waypoints.

Kortom een mooie dag met progressie van iedereen en mooie landschappen. Het geploeter wordt duidelijk minder.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade