Saint Louis een rustdag.

5 maart 2017 - Saint Louis, Senegal

. Vandaag in Saint Louis gebleven. De voormalige hoofdstad van het Franse koloniale Afrika. Geweldige mensen hier. Iedereen wil met je praten. Uiteraard vaak voor een paar centen om je te helpen , maar toch, zo intebs vriendelijk, ongelooflijk. Meerdere Senegalezen ontmoet welke in NL hadden gewoond, grappig.

Een wandeling op het westelijke eiland van de stad gemaakt, daar wonen de vissers. Er liggen honderden boten op de kade: er is geen werk omdat de Mauretaniers hun vis voor 0,30 € per kilo verkopen. Erg triest.

Het is een soort bidonville maar ook met huisachtige bouwerken tussendoor. Veel was op straat wat vervolgens in het stof hangt. De mensen zijn zeer kleurrijk gekleed. Veel beesten op straat. Vooral geiten en schapen. Armoede op en top maar een hechte cultuur, dat straalt er vanaf. Veel aanspanningen hier: zielige magere paarden , vaak met blessures. Ja en dan denk ik terug aan al onze super verzorgde en getrainde frieqe paarde, wat een verschil.

In de stad overheerst de koloniale architectuur, luiken balcons en veranda's. Heel mooi, ook behoorlijk sleets, historie. Wij hadden een leuk restaurantje gevonden waar je door de baas echt verwelkomd werd, wel zo hartelijk, dat kennen wij niet! Ook erg veel humor. Lachen! Het eten is echt smaakvol hier, vis en gegrild vlees met aardig wat groenten.

De mensen van de keuken werkten onder hoge druk omdat vanwege presidentieel bezoek er veel catering moest worden gemaakt. Tussedoor nog een leuke prijsonderhandelings cène gezien: er wordt geschreeuwd, boos weggelopen etc.

Het bezoek v d president was een heksenketel. Zie het filmpje op FB.

Een geweldige dag. Morgen naar Dakar voor visa van Mali en het Lac Rose.

1. Xenia:
    6 maart 2017
    Klinkt als een geweldige tocht tot nu toe!