Vrijdag 19 mei, IJs eten, zwembad en een diner-paardenshow

19 mei 2017 - Marrakech, Marokko

Vrijdag 19 mei, IJs eten, zwembad en een diner-paardenshow

Météo: ´s nachts 30 graden, overdag ver daarboven!

Vandaag hadden wij onze zinnen gezet op een lekkere ijscoupe, dat was onze doelstelling voor de late ochtend en dan ook het deel van de medina te zien waar de stoffen worden gekleurd en veel handwerklieden zijn. Om 9 uur was het lekker stil, een genot om overal doorheen te slenteren. Het bleek vrijdag te zijn, dus dan zijn de handwerklieden vrij! Jammer.

Handelsaanbod is er genoeg, dat wel, maar het is zo veel! Na twee uur slenteren en een snel stijgende temperatuur maar eens een koffie gedronken en richting ijssalon gelopen aan de andere kant van de medina: klasse, super kwaliteit, niet echt vers maar de smaak was echt goed. Toen we om een uur of één weer terug kwamen hadden we een kleine vier uur gelopen en dat merk je, wat is er dan beter dan een heerlijke siësta en lekker rond het zwembad liggen? We genoten er van!

Volgende afspraak was om 8 uur om naar 'Chez Ali' te gaan, een programma van eten en drinken rond een paardenshow! Geweldig. De chauffeur haalde ons bij de parkeerplaats op. Een jongen sprak ons aan en vroeg of wij ´Douglas' heeten. Nou nee. Even later ging mijn telefoon, hij belde mij! De Graaf was dus Douglas geworden. Even later kwam de taxi. Wij moesten hem het bedrag van de avond betalen - zonder bon - die de chauffeur vervolgens weer aan die jongen afdroeg op de brommer........ .

Het bleek allemaal via een agence te lopen voor wie ook de chauffeur werkte. Na een half uur rijden bereikten wij Chez Ali.

Daar was het een grootse ontvangst: allemaal dansers en danseressen die live muziek maakten in een decor van duizend en één nachten. Een sprookje ( met een hoog Disney gehalte maar zonder die irritante 'american touch').

Door de poort heen een 200 meter lange overdekt looppad met tientallen dansers en muziekanten! Echt heel indrukwekkend. Rechts van ons lag een enorme buitenmanege van zo'n 100 bij 200 meter, gelardeerd met gebouwen welke als decor dienden tijdens de show.

Iedereen werd naar zijn eigen tafel gebracht en onder dans en live muziek rond de tafels werd er opgediend. Ook hier weer tajine met rundvlees en cous cous. De hoeveelheden waren dermate groot dat wij vooral hoopten dat de resten ten goede kwamen aan degenen die het nodig hebben.

Het spectakel begon met een galoppade van acht paarden naar het publiek toe waarna de ruiters / Touaregs hun schoten losten met de traditionele lange geweren. Spectaculair! Daarna diverse acrobatische sessies welke van hoog niveau waren. Vanwege de vele optredens die wij gezien hebben tijdens de paardenbeurzen in Parijs en Avignon kenden wij deze nummers al. Maar het blijft echt zeer indrukwekkend hoe die stuntjongens in volle galop hun acrobatische figuren doen, onvoorstelbaar en een jongensdroom voor elke ruiter natuurlijk. Wij waren verder onder de indruk van een aantal prachtige super gespierde paarden welke stijgerden! Ik heb hier serie foto's kunnen maken (10 per seconde) en als je die bekijkt is het echt nagenieten. Ik zal ze later publiceren.

Het werd een geweldige avond van hoog niveau waarin wij onze passie de paarden konden bewonderen. De chauffeur bracht ons netjes naar de Riad, geen tickets niets, maar wel de afspraak nakomen en dat is gebruikelijk in Marokko!

Morgen gaat Erica weer terug naar Toulouse en ik bereid mij voor op mijn etappe naar Fès.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade