Dag 18, dinsdag 14 mei 2019,Tbilisi, centrum

15 mei 2019 - Tbilisi, Georgië

Dag 18, dinsdag 14 mei 2019,Tbilisi, centrum, Georgië.e temperatuur kwam erg vroeg al op 20 graden terwijl het om 10 uur al 23 graden werd.

Heerlijk in de zon op het terras ontbeten! DBrood, kaas, zelfgemaakte aardbeienconfiture, boter, thee. Afscheid genomen v Toko welke naar school werd gebracht. Toko wil als hij klaar is met school naar de politie-academie. Geïnteresseerd als hij is zal dat wel goedkomen. Langzaam aan gingen moeder en grootmoeder van Toko weg paddestoelen zoeken en wij konden wat geld voor Toko achterlaten. Wij maakten wat foto's van de directe omgeving en het huis. Het is zo'n vreselijke bende dat wij graag een dag de handen uit de mouwen zouden willen steken om orde in de chaos te brengen. Maar dit is een mentaliteit welke je niet zomaar even verandert en het zou een belediging zijn van de gastgamilie. Omdat er geen water is vroegen wij ons af hoe de wasmachine draait, want die stond er? Gewoon heel simpel, deze werd door een vat water gevoed!

De rit naar het centrum duurde erg lang en het bleek dat er 2 hotels met dezelfde naam "Pelican" waren. Het was heel druk verkeer zodat het meer dan een uur duurde bij 23 graden. Prima hotel. Alles erg schoon voor 32€ per nacht in een ruime kamer met grote badkamer en drie bedden. Drie bedden is hier naast eenpersoonskamers de standaard.

De taxi naar het centrum via een applicatie kostte 3.4 Lara wat niet meer dan 1,10€ is.

Op de terugweg werd 100 Lara gevraagd! Maar goed voor 5 kwamen wij terug, je moet het gewoon even weten. Na een relatief coffie'loze periode buiten onze eigen koffie dan vonden wij een masterbarista die het echt kon! Een mooie arabica Boon enkelvoudig gebrand dus niet de wat bittere Italiaanse branding. Genieten.

Direct viel ons in het centrum de bruisende sfeer op: veel mensen op de been Overal waren terrassen waarvoor jongeren aan het werven waren. Met glimlach. welkom en prettige dag wens en net niet aggressief. Overal worden auto's te huur aangeboden en er was een erg groot aanbod van uitstapjes per bus.

De stad wordt doorkruist door een brede rivier en heeft allure met twee kastelen, vele  romaanse kerken en meerdere kloosters. De drukke winkelstraten met galeries, restaurants en boutiques geven een best wel cosmopolitische uitstraling. Er was een soort oude bibliotheek omgebouwd tot meerdere ateliers. wijnproeverijen en boutiques. Et heerst echt een hele prettige sfeer.

Erg veel oude huizen met prachtige houten balcons ondersteund door houten of gietijzeren pilaren. De bouwwijze is rode  klinkers van een groot formaat met brede voegen. De vele religieuze bouwwerken zijn vrijwel allemaal in goede staat en van een romaanse stijl (12e en 13e eeuw). Je ziet nonnen en monniken in het zwart gekleed vrij veel rondlopen . De kerken zijn van binnen zeer rijk gedecoreerd met wand en plafond schilderingen. Verder koperen en zilveren decoraties allen in zeer goede staat zonder te opdringen te worden zoals je dat in de Barokke Spaanse en Duitse kerken tegenkomt,

Het traditionele Georgische eten is een soort kaaspizza in vele, vele varianten maar dikker. Ze zien er mooi uit. De onze was voor ons veel te zout zodat wij hem niet opkregen. De gastvrouw was hier erg gevoelig voor en vond dat de kok zijn kaas moest proeven en selecteren met een zoutcriterium. Het geheel was zeer verzorgd!

Het is een plezier om hier door de straten te  flaneren en alle oude gebouwen te bewonderen en hier en daar op een terras te zitten en uit te rusten van het reizen. Wij spraken nog een beveiligingsbeamte te motor. Privé reed hij Harley en was eigenaar van een hotel, wij werden direct uitgenodigd om naar Batumi te komen.

Wijnbouw maakt sinds millennia (!!!) deel uit van de Georgische cultuur en historisch gezien schijnt het zelfs de bakermat van de wijnbouw te zijn. Erg verrassend! De druiven rijpen in onder de grond bewaarde kruiken.

Er zijn nogal wat cave's hier met een immens aanbod aan wijnen. Jammer dat wij niet even een paar flessen kunnen meenemen. Ik heb deze wijn voor het eerst geproefd (dégustation) in het wijnmuseum te Bordeaux. Heerlijk, een echte aanrader.

's Avonds aten wij in een echt lichaam restaurantje met een goede keuken. De salades en rundvleeswraps waren lekker terwijl het locale bier (0,60 € per 0,5liter tap) ons heerlijk smaakte. Bij het hotel aangekomen ontmoetten wij weer de Duitsers welke hun technische problemen opgelost hebben en morgen naar Tussetië gaan wat wij overmorgen doen.

Onze plannen zijn vooralsnog om via een boot uit een havenplaats 70 km ten zuiden van Baku in Azerbaijan naar Kazachstan te varen en niet via Turkmenistan. Het aanvragen van een visum duurt waarschijnlijk t/m maandàg aanstaande om vervolgens in 4 dagen het land door te racen voor een hoog bedrag zonder enige vrijheid ( het is verplicht met een gids te reizen).

De moeilijkheden aan de grenzen zijn legio en de berichtgeving sponzig en maakt je snel aan het twijfelen wat te doen.

Jullie horen er nog van.