Dag 2, zondag 28 april 2019 op naar Italië

29 april 2019 - Vicenza, Italië

Dag 2, zondag 28 april. Nice - Vincenzia Italië ongeveer 520 km

Schitterend weer 22 graden

Altijd in het begin een hele klus om je bagage weer in te pakken..je kamer ziet er uit als na een explosie: overal spullen het en der. Nou ja, tien minuten later zitten al die volumineuze zaken weer netjes gerangschikt op hun plaats. Opgelucht alles ging er makkelijk in .

Het ontbijt van nepbrood met jam en instandkoffie voor 5 euro heb ik maar even voorbij laten gaan! Een heerlijk noten-rozijnen- abrikozen mengsel werd mijn ontbijt.Perfect.

Meteen een laagje minder aan vertrok ik met volle zon! Zo, dat is nog eens een tegenstelling met gisteren.. De problemen met 'Polarsteps' zijn nog niet opgelost: de telefoon weigert upteloaden!

Ik zou langs de kustweg rijden, veel keuze is er immers niet om echt naar het oosten te gaan. De eerste tientallen kilometers tot na de Italiaanse grens schoten lekker op zodat ik na een goed uur van een eerste cappuccino kon genieten.De Italianen zit het in het bloed je hebt de indruk dat het maken van een goede caffë. hoort bij de basisopleiding.van de bevolking. Het geheim ligt hem natuurlijk ook bij de machines!

Een beetje chauvinisme dan: wisten jullie dat 's werelds allerbeste cappuccino apparaat in Nederland wordt gefabriceerd? Zoek maar even op Kees van der westen mirage, Dat is een nationale trots.(vanaf 20.000€ handmade in the Netherlands! Als je een coffiebar ziet met zo'n apparaat weet je zeker dat het liefhebbers zijn.

Buitengekomen stond een hele familie om mijn motor heen. Waar gaat u naartoe met zo'n mooi motor? Ik uitleggen waarop die man tegen iedereen die het wilde horen zei 'weten jullie dat deze man met deze motor naar de Chinese grens gaat? Even dan werd ik weer fotomodel zoals ruim 40 jaar geleden.Met een heel groot verschil dat ik het toen zelf was en er nu een motor bij nodig had!

Het verkeer werd drukker en ik belandde in files. Dit heeft zo echt uren geduurd en is dodelijk vermoeiend. Als motor rijdt je tussen de auto's door met een meter breed! Handen en voeten aan de rem en tussen de 25 en 35 km per uur rijden.Soms 40. Maar oh weg als iemand je er niet tussen laat dat moet je 'slow down' en raakt je motor instabiel door zijn gewicht! Soms leidt dit heel somstot de bekende zweetuitbraakjes. Vandaag gelukkig niet. De Italianen reden zéér gedisciplineerd zo zeldzaam dat ik het traditionele geclaxonneer echt miste. Uiteindelijk heb ik vandaag een uur of vier (!) zo moeten rijden. Er kwam echht schot in de zaak 50 km nadat de weg van de kust af het binnenland richting Milaan op draaide. Daarna full speed met 130 km per uur om de verloren snelheid in te halen. Noordwaarts richting Dolomieten betrok de hemel: als de wieden weerga moest ik stoppen om alweer in de regen mijn regenbroek aan te doen: een hele exercitie met zoveel beschermende kleding aan: cross laarzen uit, binnenkregen broek in je motor broek ritsen etc. Dit alles in de regen. Een volgende keer ben ik ècht minder enthousiast om die uit te doen vanwege de warmte.

Is het landschap mooi?

Bij de kust zeker! Azuurblauw water met best leuke dorpjes en stadjes in sommige heuvels aan het water met mooie standen, de traditionele kerkpleinjes en oude pannen gedekte daken. Maar, ja helaas is er een maar, door de enge passage tussen bergen en kust passeert al het verkeer daar: miljoenen auto's en honderden treinen, eigenlijk als ik eerlijk ben moet het daar onleefbaar zijn door het immense lawaai en de luchtvervuiling. Jammer.

Om een uur of vijf kwam ik bij Vinceza waar John een gereedstaande tent had geregeld voor maar 20€!. Oh wat waren wij blij toen het later ging stortregenen! Zelfs in de ochtend regende het nog, evenals de voorspelling voor maandag!

Verwarming, licht een bed wat een luxe voor camperen dan natuurlijk.

Het plaatselijke restaurant serveerde een prima druk vlees en zo hadden wij lekker de tijd om bij te kletsen. John heeft gisteren echt een nachtmerrie dag gehad van tien uur stromende regen waarbij alles kletsnat was geworden. Zijn gastgezin (B&B) regelde voor hem zelfs de maaltijd en dit alles voor slecht 20 €!

Morgen op pad naar Croatië in de stromende regen. We kijken tot hoever wij komen......

1. Xenia:
    29 april 2019
    Wat een pech met die regen