Dag 36, zaterdag 1 juni. Naar Samarkand

2 juni 2019 - Samarkand, Oezbekistan

Dag 36, zaterdag 1 juni. Naar Samarkand.

John voelde zich niet slechter maar ook zeker niet beter. Bij mij waren de effecten van een nacht airco te merken. Ik wordt daar altijd erg verkouden van zodat ook ik in de lappenmand zat met hoofdpijn etc maar vooral moe. Objectief bezien was John niet veel meer dan een vaatdoek en ik misschien een theedoek.

En zo gingen Jut en Jul op pad. Met mijn nu weer prima functionerende GPS reed ik voorop. Dat ging uitstekend. Na 50 km eerste stop. Meteen gingen wij liggen om uit te rusten. Na. 50 km wéér. Van enige input was geen sprake meer, te vermoeid om nog iets te doen: gewoon rijden! Bij stop 3 sprak een Uzbeki mij in het Frans aan! De eerste. Als student Frans sprak hij al best aardig Frans!

De laatste etappe werd zwaarder omdat er 10 km off' road' in zat. Een oude weg in aanleg en dan echt héél slecht

Betrekkelijk makkelijk vonden wij het guesthouse. Een veredelde jeugdherberg voor 30 plussers.De drie Fransen Pierre, Pierre en Julien waren ook tegelijkertijd aangekomen. En simpelweg werden wij gebruikt om lege bedden op te vullen. We lagen in vijf verschillende kamers. Voor mij zelf was er geen bed meer: het werd een uitklapstoel. De douchekraan lekt als een zeef, klungelig opgelost. Er heerst een leuke sfeer, veel nationaliteiten en meerdere long term reizigers.

Meerdere mensen gaan naar Mongolië of Wladiwostok. Gelijk hebben ze.

De motoren hebben een mooie plek in de tuin zodat ze safe staan. Aangezien ik geen enkele plek heb om binnen bagage te plaatsen blijft bijna alles op de motor.

John's gezondheid schiet niet hard op. Mee uit eten was echt géén optie, héél rustig aandoen met een kop thee wel.

Met de Fransen ging ik op pad en we vonden een in Pluv (=pilav) gespecialiseerd restaurant. Een oud gebouw waar ze voor de gasten allemaal aparte kamers hebben zodat je privé kan eten. De Franse jongens rammelden van de honger en er werden vijf porties voor vier man besteld. Er kwam een enorme schaal met een zeer grote hoeveelheid gebakken rijst met rundvlees. Daarnaast nog wat bakjes met humus en yoghurt. Deze laatste twee waren behoorlijk zuur.

We rekenden 80.000 Sum af, een goede 2€ per persoon.

Met alle energie van het eten waren we echt zo thuis.

Hopelijk voelt John zich een stuk beter morgen!

1. Gilles Gambin:
    2 juni 2019
    Oups ! Pas simple tout ça. J'espère que John va vite pouvoir retrouver une bonne forme, et toi aussi (rhume). Prenez le temps de prendre soin de vous pour la longue suite de votre long voyage.
    Bye amical,
    Gilles