Dag 40,  woensdag 5 juni les sept lacs

6 juni 2019 - Dushanbe, Tadzjikistan

Dag 40,  woensdag 5 juni les sept lacs

Heerlijk in de natuur, prachtige bergen om je heen , een meer dan bruisende beek en doen wat je wilt.

Het is leuk om wakker te worden als de zon opkomt hier zo ongeveer om half vijf. Het is dan nog wel even wachten voordat de zon echt verschijnt want hij moet al aardig hoog staan om over de berg te komen. Maar vanaf een uur of zes worden de rotsen in het zonnetje gezet en daarna komt de zon echt snel. Vroeg in de ochtend is het nog te koud om buiten te zitten. Dus knus in de tent lezen. De golf dip in de rivier dat wordt je wel wakker van! Ijskoud dat water dus ik heb het bij wassen gelaten. De Franse jongens gingen zwemmen maar heel erg kort, het water is gewoonweg te koud.

Vandaag deed ieder zijn eigen ding. Lezen, computeren, fotograferen, filmen, wandelen en 's avonds heeft John onder leiding van Pierre nog wat zelfvertrouwen opgedaan op de motor zonder bagage. Dat was een succes, het verschil van de motor met en zonder bagage is hemelsbreed.

Er zijn nog kinderen wezen voetballen met Julien, een familie is langs geweest voor de foto, een Oostenrijks stel die we in Noukos hadden ontmoet kwam langs en zo vulde de dag.

Opvallend van de Tajiki is dat ze helemaal niet verlegen zijn. Ze komen rechtop je af om te praten met de hele familie. Eidereen krijgt een hand vrouwen echter niet altijd, soms wel. De familie was echt schattig: de vrouwen traditioneel gekleed met donkerrode jurken aan met drukke goudkleurige motieven. De mannen waren opvallend klein. Verder twee kinderen van 2 en 7 jaar oud. Ze waren apetrots om op de foto te komen en maakten er zelf ook enkele met een motor erbij.

Het eten, tja er was niet zo veel meer, macaronie, tomatensaus van soep en merkwaardige worstjes. Met verzameld hout konden we een vuur maken onder de rotsen wat tevens als grill diende. Uiteindelijk werd het erg lekker.

Vandaag is het mij zowaar gelukt om de GoPro filmpjes op de SSD te zetten. Dat neemt dan toch even aardig wat tijd in beslag! Via de tablet lukte het omdat android makkelijk met andere media communiceert.

Pierre en Julien hebben een hele mooie drone bij zich! De filmpjes zijn spectaculair, je hebt gewoon een ander gezichtspunt en dat is echt heel leuk. Wel stond er veel wind dus te hoog kon niet.

De hele dag door reden er af en toe met grote vaart en rammelende schokbrekers Lada Nova 4x4 voorbij. Duidelijk locale mensen die elke kuil kenden!

Het was een leuke dag met veel zon!