Dag 42, vrijdag 7 juni Dushanbé, onderhoud

8 juni 2019 - Dushanbe, Tadzjikistan

Dag 42, vrijdag 7 juni Dushanbé

Het ontbijt werd buiten op de binnenplaats aan een lage zit tafel geserveerd . Een wat oudere vrouw uit de Pamir verzorgde het heel leuk. Ze is in opleiding en spreekt best goed Engels. Ze heeft een eigen 'chambres d'hôtes' en moet blijkbaar een diploma hebben.Wellicht gaan we nog bij haar slapen, haar dochter runt het nu even.

Nog een tijd met een stel Oostenrijkse fietsers gesproken: alles verkocht en voor twee jaar op de fiets weg! Leuk hoor.

Het werd snel erg warm en onder 28 graden reden wij naar het centrum. Om 10 uur waren wij bij een motorzaak voor onderhoud. Olieverversen. De man sliep nog en kwam een half uur later. Het eerste stuk gereedschap dat hij pakte was een .... groot mes om mee uit te benen dat kwam mij al niet echt professioneel over, maar wellicht heeft deze man een andere achtergrond......

Het was geen licht deze man en ook had hij niet de goede olie voor onze motoren .In het instructie boek staat duidelijk dat je de voorgestelde olie juist niet moest gebruiken...... Het was echt een suffe man: onze sleutel koning John moest hem alles voordoen en uitleggen. Ook andere kleine dingen kon hij niet oplossen behalve dan dat hij met zijn grote mes alles ging verraggen.

Dit had geen zin meer. Ook de kritieken op internet over andere werkplaatsen hier zijn bedroevend: geen kennis, oplichting, van de wal in de sloot etc.. Een stel Duitsers gingen nog naar een ander atelier, het bestond niet eens meer.....

Gelukkig vond John voor alles handige oplossingen. Echt gaaf!

Maar even gaan eten en weer naar huis. Daarna zijn we bij het hostel de hele middag gaan sleutelen. Dat verliep uiteraard gesmeerd........

Nog even met de Afgaanse-Ukrainer en Pierre en Pierre boodschappen gaan doen: ik sta versteld van de enorme hoeveelheden die deze jongens eten ( maar ach dat deed ik toen ook!) maar vooral van de hoeveelheden zoetigheid die men in het algemeen eet! Repen, super zoete koeken , choco pasta met lepels tegelijk op brood, etc etc.

Fruit is in de bazar dezelfde prijs als in Frankrijk dus onbetaalbaar voor de mensen hier. Groenten zijn relatief goedkoop voor ons. Kersen 3€ per kilo hetzelfde als voor  bananen en sinaasappelen. Locale appels zijn zeer klein. Aardappels en rijst worden hier gegeten.Vaak veel in de soep. Evenals wortelen en bergen uien bij vlees.Sla met tomaten ook.

Deze inkopen zijn voor ons vertrek naar de Pamir. We gaan in twee dagen naar Kohrog en gaan ergens wild kamperen.

Gezellig met een biertje geborreld terwijl de regen uit de hemel kletterde, er viel een echt onvoorstelbare hoeveelheid regen uit de hemel. We bleven met moeite (bijna) droog in de cour.Pierre kookte en zo hadden wij weer een leuke dag achter de rug.