Dag 51 en 52, zondag en maandag 15 en 16 juni.

18 juni 2019 - Osh, Kirgizië

Dag 51 en 52, zondag en maandag 15 en 16 juni.

Ik stap even over op een wat minder frequente nieuwsbrief/blog van eens in de twee dagen gedurende de wachttijd op onderdelen voor de motor.

Ook iets fragmentarischer maar met vele kleine leuke onderwerpen wat hier zoal gebeurt.

John is gisteren teruggekomen zodat wij samen weer leuke belevenissen meemaken.

Kapper: Het is hier 30 graden +, dus een bos haar zit in de helm of onder de pet flink in de weg. Bij John was hij letterlijk in 2 minuten klaar, bij mij deed een andere kapper er wel echt een kwartier over. Ik zie eigenlijk niet zo veel verschil! kosten 1,20€

Verkoop motor Ulrike: Ulrike besloot met erg veel emotie haar 20 jaar oude (en destijds nieuw gekochte) de GS te verkopen. Zij vroeg mij haar te helpen. De kopers stonden te dringen. Na gedane zaken moesten wij naar de notaris (!) ja dat is hier verplicht. Ook moet er een beëdigde vertaling bij voor de Duitse autoriteiten om van de motor af te komen. Dat had voeten in de aarde! De notaris zat in een kantoortje met open deuren aan de straat. Je loopt daar binnen en gaat gewoon over al dwars doorheen. Dan wacht je je beurt af terwijl de notaris in het midden van meerdere mensen zijn werk doet met zijn laptop en printer.

Welicht heeft deze man aanzien maar van gewichtigdoenerij was zeker geen sprake!

Iedereen ziet en hoort alles. Je hebt daar een soort wachtkamer gevoel. Met het concept op naar de universiteit naar de beëdigde vertaler.

Vertaler: deze meneer is op de derde verdieping bovenin een oud en statig gebouw gevestigd, maar we renden van kamer naar kamer om de man voor de lunch nog te vinden.

Veel studenten en opvallend veel vrouwen. De vertaler leesde het contract voor zodat Ulrike het origineel veilig kon ondertekenen. Het contract van koop en verkoop omschrijft uitputtend dat je alle rechten overdraagt en die worden dan ook omschreven! Een erg omslagtig gedoe! De koper mag het gekochte vernietigen,  verkopen, maar veranderen, schilderen etc etc.

Hij had nu geen tijd, morgenochtend wel.

Weer terug naar de notaris voor ondertekening, daarna naar de bank voor geld te wisselen met de koper die was dicht, hup naar de zwarte markt (altijd open!). Weer terug naar de notaris want er ontbrak een handtekening, maar terug naar Zorro moto voor de laatste persoonlijke bezittingen en om provisie te betalen, maar hè, dat hè pffft eindelijk klaar. Ik was er moe van geworden!

Afscheid van de Silkroad Adventure groep: ze vertrokken maandag om negen uur. We hadden elkaar in meer dan een maand vaak ontmoet en wederzijds geholpen een zeer hartelijk afscheid van Thomas en Suzanne en hun vier gasten Karl,  Stephan (de Prof. Dr.), en Félix. Ulrike bleef voor de verkoop achter.

Nieuwe reizigers kwamen aan, Zwitsers en Brexitters met hun 4x4, super leuke mensen samen mee uit eten geweest.

De munteenheid is hier de Som, deze heeft een waarde van 1 € tegen bijna 80 som.

Alles is goedkoop hier voor ons, vooral eten!

Telefoon: voor 3 € kocht ik een onbeperkte 4G kaart voor een maand plug and play, the Hij werkte direct zonder dat ik iets hoefde te doen! 10 Kijk dit is wat een gebruiker wil: je koopt een kaart en ontvangt gelijk je mails en WhatsApp !!! Wat een genot!

De was: voor 2,50€ een was in het hotel.

ATM :vrijwel allemaal Visa enkele Mastercard, je kunt € of $ opnemen. Bij geld wisselen mag er geen enkel kreukje of vlekje in een biljet zitten, ze worden gewoonweg geweigerd! Tja daar zit je dan met je gekreukt dollars!

Auto's: Mercedes is populair en ze verkeren in redelijke staat. Wrakken zie je niet.

1. Ria de Wit-Nieuwehuis:
    18 juni 2019
    Fijn dat jullie weer samen zijn! Ook de notaris blijkt een heel avontuur te zijn, met het nodige geduld.
    Als de onderdelen er zijn heel veel succes met de reparatie.