Dag 52, 53 en 54 dinsdag, woensdag en donderdag 17, 18 en 19 juni.

20 juni 2019 - Osh, Kirgizië

Dag 52, 53 en 54 dinsdag, woensdag en donderdag 17, 18 en 19 juni.

Wij verblijven in het Tes Guesthouse. Vrij goed gelegen temidden van sportfaciliteiten in een soort tuin / bosachtige omgeving tussen twee grote straten. De sfeer is zeer gemoedelijk met alle wisselende reizigers. Er is veel personeel dat alles goed tot zeer goed schoonmaakt. De kamers zijn tadellos terwijl de eetzaal en de "camping"  goed worden schoongemaakt. Grappig is om te zien dat veel reizigers - vooral zij die lang moeten wachten -  gaan downgraden. Logisch want veel mensen reizen een jaar of twee. Ik begon met een drie persoonskamer met Ulrike, en vervolgens ging ik alleen naar een zéér grote en luxe kamer voor een laag tarief om vervolgens met John een kleine en dure kamer te hebben. Daarna de camping. In het algemeen staan daar tussen de 0 en drie tenten en je blijft gewoon hotelgast full service. Zo krijg je een uitgebreid wisselend ontbijt met versgemalen arabica koffie terwijl zij op verzoek een goedkope taxi voor je regelen of zelf rijden als het te lang duurt. Dat zijn dan de bijbaantjes van het personeel! Ja de mensen verdienen maar 200 euro per maand en daar kom je hier echt niet mee uit. Dus in de tijd van de baas rijdt je dan met gasten. Een ritje naar de motorzaak kostte 60 som en dat is ca 0,50€.

Wij gingen in de loop van de ochtend naar de bazar. Dit is één van de van de grootste in centraal Azië. Je moet je daar inderdaad een wirwar van marktkramen van voorstellen in de vorm van naastelkaar gelegen zeecontainers. In elke container bevindt zich een andere onderneming. Vaak met nog een etage erop voor de voorraad. Vervolgens zijn boven die containers golfplaten geschroefd in de vorm van een halve cirkel.Een bol dak dus. Hoe het houdt?  Vraag het je niet af, maar ook met weer en wind blijft het staan.

De bazar is enorm groot en bestaat uit allerlei delen.  Netjes en schoon of oud en zooiig, alle varianten komen voor. Groenten, fruit, vlees, vis, schoenen, tassen kleding etc. Echt geweldig leuk. T.o.v. Marocco is het veel relaxter, de mensen laten je vrij en dat is fijn!

Ook bestaat er een auto bazar waar we donderdag naar toe zijn gegaan. Wij verwachtten allerhande onderdelenkramen maar vonden die niet. Wij liepen kilometers terug en konden zo de oude Sovjet stijl van gebouwen zien. Alles was in dramatische staat met soms een enigszins organisch tintje!

Kijkend op de DHL track and trace site bleek dat de onderdelen al dinsdag zouden arriveren. Perplex als ik was geloofde ik het gewoon niet!

De onderdelen bleken door de douane gelijk te zijn vrijgegeven! Geweldig werk v de jongens v VBR in samenwerking met Zorromoto in Osh. 😂

Dus nieuwe plannen voor woensdag gemaakt : eerst Olie ver- versen, luchtfilters reinigen en dan na ontvangst de montage van de nieuwe vorkpoten. De dag vloog voorbij en ik kon wegrijden op eigen motor om 5 uur!

John kon alles alleen zonder hulp van Dave. Een Engelsman vanuit het hotel assisteerde die vond het reuze leuk om te helpen.

Het was dus feest zodat het bier rijkelijk vloeide.

''savonds kwamen de Franse rijders (Pierre, Pierre en ....) nog langs en genoten wij van een zeer lekkere maaltijd. Veel gelachen hebben wij, erg veel !

Tussendoor nog even alle spaken gesteld, dat was wel echt nodig!

Morgen gaan wij weer op pad naar het noord westen: een boerderij in Arslanbob ongeveer 190 km hier vandaan. Hier zijn paarden en ik ga zeker proberen paard te rijden!

1. Quirine:
    20 juni 2019
    Wel leuk dat je wat langer ook kan doorbrengen op 1 plek, maar het vooruitzicht naar paarden is helemaal geweldig! Geniet ervan en rijd voorzichtig!!
  2. Marlène Kramer:
    20 juni 2019
    Goed nieuws. Zoals Ik je al zei, Misschien maar even weer te paard, zoals alle Knights. Fijn dat je motor weer gerepareerd is en je de reis kunt voortzetten. Je paard staat al te wachten.
    Veel liefs,
    Marlène.
  3. Ria de Wit-Nieuwehuis:
    20 juni 2019
    Geweldig dat het allemaal zo vlot is gegaan! Dan ook nog genoten van de omgeving, echt vakantie.
    Maar het allerbelangrijkste en mooiste is natuurlijk weer het rijden op de motor. Succes weer op jullie weg.
  4. Tom:
    21 juni 2019
    Een beetje vent had de hele reis met paard gedaan!!